به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، قیمت نفت در روز جمعه (30 تیر) نزدیک به 2 درصد افزایش یافت و چهارمین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت رساند. این افزایش به دلیل افزایش شواهد مبنی بر کمبود عرضه در ماه‌های آینده و افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین است که می‌تواند بر عرضه‌ها تأثیر بگذارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و 43 سنت معادل 1.80 درصد افزایش به 81 دلار و 7 سنت رسیده است. نفت وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده (WTI) نیز با 1 دلار و 42 سنت معادل 1.88 درصد افزایش 77 دلار و 7 سنت معامله می‌شود.
تحلیلگران عقیده دارند افزایش درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر عرضه نفت، در هفته‌های آینده می‌تواند قیمت نفت را بالاتر ببرد.

«فیل فلین» تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، گفت: «بازار نفت به آرامی تحت تاثیر کاهش عرضه شروع به قیمت‌گذاری جدید کرده است.»

فلین همچنین گفت: «با کاهش عرضه تامین جهانی نفت در حال کاهش است و این می‌تواند در هفته‌های آینده به طرز چشمگیری سرعت بگیرد. افزایش خطر جنگ نیز از سوی دیگر، می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد».

روسیه برای چهارمین روز متوالی در روز جمعه (30 تیر) به تأسیسات صادرات مواد غذایی اوکراین حمله و کشتی‌ها را در دریای سیاه توقیف کرد. این امر هم‌زمان با خروج مسکو از توافقنامه کریدور دریای امن در هفته جاری، موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شده است.

بسته شدن مسیر تجارت غلات در دریای سیاه به عرضه اتانول و سوخت‌های زیستی که با محصولات نفتی ترکیب می‌شوند، آسیب می‌رساند؛ آن هم در شرایطی که بازارهای جهانی غلات تحت فشار قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب پالایشگاه‌ها از نفت خام بیشتری استفاده خواهند کرد.
توقیف کشتی‌ها در دریای سیاه می‌تواند به صادرات نفت و سایر کالاها در منطقه آسیب برساند.

از طرف دیگر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرده است که ذخایر نفت خام در بحبوحه افزایش صادرات و بالا رفتن فعالیت‌های پالایشگاهی کاهش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می‌کند تولید نفت و گاز آمریکا برای اولین بار در سال جاری میلادی در ماه اوت پایین بیاید.
وزیر انرژی امارات عقیده دارد اقدامات فعلی ائتلاف اوپک پلاس برای حمایت از بازار نفت در شرایط فعلی کافیست.
مقامات چین نیز از طرح‌های خود برای تقویت فروش خودرو و محصولات الکترونیکی پرده برداشتند که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بهبود اقتصاد این کشور امیدوار کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array