به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس امپایر»، افزایش بازده دلار و خزانه‌داری آمریکا، قیمت طلا را امروز (سه شنبه، 26 دی 1402) با فشار نزولی مواجه کرد. تمرکز بازار اکنون بر اظهارات آتی مقامات مختلف فدرال رزرو آمریکا است و معامله‌گران مشتاقانه منتظر دریافت سرنخ‌هایی در مورد استراتژی‌های کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

در حال حاضر هر انس طلا با 0.56 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در کانال 2040 دلار و 90 سنت مورد معامله قرار می‌گیرد.

تاثیر بازدهی دلار و خزانه داری بر بازار طلا

شاخص دلار به اوج 10 روزه خود رسیده و جذابیت طلا را برای دارندگان سایر ارزها کاهش داد. هم‌زمان، بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا از 4 درصد گذشت. تقویت دلار زمانی رخ داد که سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی احتمال کاهش قریب‌الوقوع و قابل توجه نرخ‌ها توسط فدرال رزرو هستند.

گمانه زنی‌های کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

ابتدا انتظارات برای کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو ضعیف بود، اما داده‌های اخیر قیمت تولیدکننده آمریکا (PPI) که حاکی از کاهش غیرمنتظره در دسامبر بود، گمانه‌زنی‌ها را دوباره برانگیخت. احتمالات فعلی بازار حاکی از احتمال 70 درصدی کاهش نرخ بهره به میزان 25 درصد در ماه مارس است که نسبت به هفته گذشته 63 درصد افزایش یافته است.

با وجود موضع تهاجمی بازار، اکثر تحلیلگران محتاط هستند. آنها استدلال می‌کنند که بازار کار قوی و کاهش تورم ممکن است برای بازگشت به هدف 2 درصدی نرخ تورم کافی نباشد.

واکنش بازار طلا به سخنرانی های رسمی فدرال رزرو

سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر سخنرانی مقامات فدرال رزرو از جمله «کریستوفر والر» هستند که به خاطر موضع تهاجمی خود در اواخر نوامبر 2023 (باعث افزایش قابل قیمت در بازار شد) معروف بود. سخنرانی والر می‌تواند بر پیش‌بینی‌های بازار برای کاهش نرخ در ماه مارس 2024 موثر و بر بازده اوراق قرضه آمریکا و دلار تأثیر بگذارد.

با سخنرانی چندین مقام فدرال رزرو در این هفته، هر صحبتی در مخالفت با کاهش نرخ بهره پیش بینی شده، می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا شود. انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست آتی ژانویه نرخ بهره خود را حفظ کند. با این حال، با تمرکز معامله‌گران بر روی 6 کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در سال جاری، هرگونه اشاره به تاخیر یا کاهش می‌تواند بر مسیر طلا تاثیر بگذارد.

پیش‌بینی کوتاه مدت قیمت طلا

با توجه به شاخص‌های اقتصادی فعلی و سیاست‌های فدرال رزرو، پیش‌بینی کوتاه‌مدت طلا همچنان نزولی است. پتانسیل بانک‌های مرکزی برای عقب‌نشینی در برابر انتظارات بازار مبنی بر کاهش شدید نرخ‌ها، همراه با دلار قوی و افزایش بازدهی خزانه‌داری، حاکی از کاهش احتمالی قیمت طلا است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array