به گزارش ایران دکونومی، از ابتدای سال 1403 تعداد معاملات مسکن کاهشی بوده است چرا که قیمت ها روز به روز درحال افزایش است و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود رسیده است.

 در این شرایط بازار اجاره مسکن هم وضعیت خوبی ندارد و نرخ بالای اجاره‌بها بیش از پیش مردم را تحت فشار قرار داده است.

سرمایه گذاران به بازار مسکن ورود نمی‌کنند

 در حال حاضر، بازار مسکن در وضعیت رکود قرار دارد و افرادی که به دنبال کسب سود سریع هستند، از این بازار خارج می‌شوند. بعبارتی خرید سرمایه‌ای مسکن به صفر رسیده است، زیرا کسی حاضر نیست سرمایه خود را در بازار مسکن قفل کند. بنابراین هیچ‌کدام از فاکتورهایی که می‌توانست باعث شود خانه‌هایی با قیمت بالاتر خرید و فروش شود تقویت نشده و قیمت‌ها در همین حد باقی مانده است.

 سود سازنده های مسکن هم مثل گذشته نیست و کاهش داشته است و روند نزولی ساخت و ساز می تواند در سال های آینده بخش مسکن را با یک کمبود شدید عرضه مسکن مواجه کند. 

 وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم گره‌گشا نیست

 با توجه به آنکه چندین سال است دچار سرکوب دستمزدها و درآمدها هستیم، به‌طور معمول وام‌های پرداختی متناسب با قیمت مسکن نیست و علاوه بر آنکه این وام‌ها توانایی خانه‌دار کردن مردم را ندارد، پرداخت آن نیز از عهده اشخاصی که فاقد مسکن هستند خارج است.

و از سوی دیگر تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است 10 تا 20 درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهند، پس می‌توان گفت این تسهیلات گره‌گشا نیست.

زمان انتظار برای خانه دار شدن

صاحبخانه شدن، بیش از گذشته تبدیل به یک رویا و آرزو شده است. و اکنون دوره انتظار خانه‌دار شدن به بیش از 100 سال رسیده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array