به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آمارهای منتشر شده حاکی از کاهش تورم ایالات متحده در ماه ژوئن است. با وجود کاهش شاخص قیمت مصرف کننده که معیار تورم فدرال رزرو است، فشار رشد قیمت‌ها در جریان است و به نظر می‌رسد همین عامل در نهایت باعث شود فدرال رزرو به سمت از سرگیری افزایش نرخ بهره حرکت کند.

طبق گزارش منتشره بلومبرگ، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته که کمترین میزان رشد شاخص از ماه مارس سال 2021 است. شایان ذکر است که این کاهش به دلیل کاهش قیمت بنزین است که باعث شده تنها طی دو ماه شاخص قیمت مصرف کننده حدود 2 درصد کاهش نشان دهد.

شاخص CPI اصلی که قیمت‌های انرژی و مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد، نسبت به سال 2022 حدود 5 درصد افزایش نشان می‌دهد و با وجود کاهش از بالاترین سطح 9.1 درصد مارس 2021، با هدف 2 درصدی فدرال رزرو فاصله دارد.

آمار تورم ایالات متحده در حالی منتشر شده است که تنها طی یک سال نرخ بهره 5 درصد افزایش داشته و بانک مرکزی این کشور (فدرال رزرو) بر اقتصاد انقباضی تاکید داشته است. گزارش مشاغل روز جمعه (16 تیرماه) نیز کمتر از حد انتظار و پیش‌بینی‌های اقتصاد دانان بود و نشان داد که حقوق و دستمزدها کماکان افزایش داشته است. اگرچه افزایش حقوق و دستمزدها کمترین میزان از پایان سال 2020 بوده و برای اولین بار طی 15 ماه گذشته، رشد اشتغال کمتر از برآوردها بوده است.

براساس آمارها سرعت استخدام کاهش و دستمزد کارگران از سوی دیگر، به طور غیر منتظره‌ای افزایش یافته است و همین عامل می‌تواند فدرال رزرو را به سمت افزایش نرخ بهره سوق دهد.

در اروپا، کاهش تولید صنعتی آلمان حاکی از ضعف تولید در بزرگترین اقتصاد اروپا است. انتظارات تورمی در بریتانیا همچنان بالا و فعالیت بخش خدمات در چین رشد محدودی را تجربه می‌کند.

در آلمان، تولید صنعتی به طور غیرمنتظره‌ای در ماه می کاهش یافت و بر بزرگترین اقتصاد اروپا رکود تحمیل کرد. برخلاف گزارش جداگانه‌ای که در این هفته منتشر شد و نشان دهنده بازگشت مجدد سفارش‌های کارخانه‌ها بود، داده‌های خروجی نشانه‌هایی از تداوم وخامت را نشان می‌دهد که با اخبار ناگوار اخیر از کسب‌وکارهای آلمانی همسو شده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: bloomberg

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array