به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از JP Morgan (شرکت خدمات مالی و بانکداری چند ملیتی آمریکایی)، براساس برآوردهای تحلیلگران، یک پنجم از منابع جهانی اعم از نفت و سایر بازارهای کالایی با استفاده از ارزهایی به جز دلار فروخته و خریداری شده است.

وال استریت ژورنال به نقل از «ناتاشا کانوا» رئیس استراتژی کالاهای جهانی در جی پی مورگان، گزارش داد که مصرف کنندگان و صادرکنندگان جهانی نفت خام معاملات تجاری خود را بدون حضور دلار مدیریت می‌کنند.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شده است که ایران و روسیه (دو تن از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان) اعلام کردند که آنها توافق نامه‌ای برای تجارت با ارزهای ملی خود به جای دلار آمریکا نهایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد که کشورهای تحریم شده برای کالاهای خود در چین و هند خریدار پیدا کرده‌اند.

«کانوا» تأکید کرد، سهم نفت جهان که با ارزهای دیگر (به جز دلار) معامله می‌شود، نزدیک به 20 ٪ افزایش یافته است. این روند در مورد سایر عمده فروشان کالاها کمتر دیده می‌شود؛ با این وجود، برخی معامله‌گران از جمله برزیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، اقداماتی را برای تجارت دوسویه طرح ریزی کرده‌اند که دلار آمریکا را دور می‌زند.

براساس آمارهای ارائه شده توسط جی پی مورگان (JP Morgan)، در سال 2023 تعداد 12 قرارداد عمده کالا به ارزهای غیر دلاری انجام شده است، در حالی که این میزان در سال گذشته (2022) تنها 7 قرارداد بوده و پیش از آن تنها دو قرارداد برای سال 2015 تا 2021 به ثبت رسیده است.

در اوایل سال جاری (2023)، هند و امارات متحده عربی قراردادی را برای معاملات با ارز محلی امضا کردند. یک پالایشگاه در هند اولین محموله نفت خام اماراتی را با روپیه خریداری کرد. برزیل و چین همچنین اولین معامله کالاهای ارز محلی خود را برای حمل و نقل پالپ برزیل انجام داده‌اند.

ماه گذشته، چین و عربستان سعودی برای تقویت پیوندهای مالی و گسترش استفاده از ارزهای محلی، توافق نامه مبادله با ارز محلی به ارزش 50 میلیارد یوان (7 میلیارد دلار) را امضا کردند.

شایان ذکر است که سهم دلار در تمامی مبادلات در بازارهای ارز در حدود 88 درصد گزارش شده است که باعث می‌شود ارز آمریکا به طور گسترده در تجارت و امور مالی جهانی مسلط باشد.

منبع: thepressunited

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array