به گزارش ایران دکونومی، کشتی‌های بزرگ به دلیل اختلال در حمل و نقل از طریق دریای سرخ، استفاده از مسیر حیاتی کانال سوئز را متوقف کرده‌اند.

سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) گزارش داد که حمل و نقل از طریق کانال سوئز تنها در طی دو ماه پس از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ که شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر محموله‌ها کرد، 45 درصد کاهش یافته است.

«یان هافمن» رئیس تجارت لجستیک UNCTAD، هشدار داد که هزینه‌های حمل و نقل در حال حاضر افزایش یافته است. از سوی دیگر هزینه‌های انرژی و مواد غذایی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و خطرات تورم را افزایش داده است.

او همچنین گفت: ما شاهد تاخیر در ارسال کالاها، هزینه‌های بالاتر حمل و نقل دریایی و انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای هستیم.

فعالان صنعت کشتیرانی به طور موقت استفاده از کانال سوئز را متوقف کرده‌اند؛ یک مسیر تجارت دریایی مهم که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل کرده و یک مسیر حیاتی برای انتقال انرژی و کالا بین آسیا و اروپا است.

بر اساس گزارش UNCTAD، از ابتدای دسامبر 2023، تعداد کشتی های عبوری از کانال سوئز به میزان 39 درصد کاهش یافته که این موضوع به تنهایی باعث کاهش 45 درصدی ارسال بار شده است.

«هافمن» هشدار داد که تعدادی از مسیرهای تجاری مهم جهانی نه تنها به دلیل حملات دریای سرخ، بلکه به دلیل درگیری اوکراین و سطح پایین آب در کانال پاناما با مشکلاتی مواجه هستند.

او گفت: «حمل و نقل دریایی واقعاً راه نجات تجارت جهانی است. این اختلالات بر آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر ژئوپلیتیک، تنش‌ها و تغییرات آب و هوایی تأکید دارد.»

کانال سوئز تا 15 درصد تجارت جهانی و حدود 20 درصد از ترافیک کانتینری را اداره می‌کند. ترانزیت کشتی‌های کانتینری از طریق کانال 67 درصد نسبت به سال گذشته (2022) کاهش یافته است.

به گفته UNCTAD، بیشترین تأثیر این اختلالات بر گاز طبیعی مایع بوده است، زیرا از 16 ژانویه 2024 به طور کلی ارسال محموله‌های گاز طبیعی از طریق این مسیر تجاری کلیدی متوقف شده است.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array