به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اکنون که روسیه قصد خود را برای کاهش تولید نفت خام اعلام کرده است، خبر مؤثر بعدی می‌تواند بهبود تقاضای چین باشد. اواسط هفته بازارهای نفت خام تحت فشار شدید فروش قرار گرفتند، پس از آن معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و شاخص بین‌المللی نفت برنت چرخش قابل توجهی داشتند. معاملات نفت خام در بحبوحه نگرانی‌های مربوط به چشم‌انداز نرخ بهره و انتشار آمار بالاتر از حد انتظار شاخص تورمی ایالات متحده، به شدت کاهش یافت.

در روز جمعه، قراردادهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل آوریل به 76.32 دلار رسید که 0.93 دلار یا 1.23 درصد افزایش داشت و معاملات آتی نفت خام برنت با 0.87 دلار یا 1.06 درصد افزایش به 82.82 دلار رسید. صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) در 67.10 دلار بسته شد که 0.72 دلار یا 1.08 درصد افزایش داشت.

قیمت نفت خام نسبت به انتظارات افزایش نرخ بهره حساس است

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه (24 فوریه) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم است، در ژانویه 0.6 درصد و نسبت به سال قبل 4.7 درصد افزایش یافت که بالاتر از انتظارات اقتصاددانان بود. این گزارش نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ چرا که ممکن است فدرال رزرو مجبور شود نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد.

از سوی دیگر نگرانی‌های ناشی از آمار هزینه‌های مصرف شخصی، باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده شده و دلار آمریکا را به سرمایه‌گذاری جذاب‌تری تبدیل کرد. معامله‌گران نگران هستند که نرخ‌های بالاتر اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد. آنها همچنین نگران هستند که دلار قوی‌تر بر خریداران خارجی نفت خام دلاری تأثیر بگذارد. هر دو رویداد احتمالاً بر تقاضا تأثیر می‌گذارند، عرضه را بالا می‌برند و قیمت‌ها را پایین می‌آورند.

نفت خام

کاهش تولید نفت روسیه قیمت‌ها را بالا می‌برد

خبر مربوط به کاهش تولید نفت خام روسیه، باعث نوسانات قیمت نفت در روز جمعه شد و نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره و ذخایر نفت خام را خنثی کرد. رویترز روز چهارشنبه (22 فوریه) گزارش داد که روسیه قصد دارد صادرات نفت از بنادر غربی خود را در تلاش برای افزایش قیمت نفت این کشور تا 25 درصد در ماه مارس نسبت به ماه جاری کاهش دهد. بنادر غربی روسیه Primorsk، Ust-Luga و Novorossiysk هستند و حدود 2.5 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کنند. بنابراین کاهش 25 درصدی به معنای کاهش صادرات 625,000 بشکه در روز یا حدود 0.6 درصد از عرضه جهانی نفت است.

به این ترتیب میزان کاهش تولید نفت خام روسیه از میزانی که الکساندر نواک (معاون وزیر انرژی روسیه) در اول فوریه اعلام کرده بود، 500 هزار بشکه در روز بیشتر خواهد بود.

ذخایر نفت خام ایالات متحده

بر اساس آمار آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، ذخایر نفت خام هفته گذشته افزایش هفتگی دیگری را ثبت کرد و نهمین افزایش متوالی خود را نشان داد. این ذخایر تجاری 7.6 میلیون بشکه افزایش یافت که بسیار بالاتر از 2.8 میلیون بشکه پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران است. این افزایش ذخایر باید اثر کاهشی بر قیمت‌ها داشته باشد، اما به دلیل فعالیت کمتر پالایشگاه‌ها در نتیجه تعمیرات و نگهداری زیر ساخت‌ها نتوانست آن‌گونه که باید اثرگذار باشد.

چشم‌انداز آتی

اکنون که روسیه اعلام کرده است قصد دارد میزان تولید خود را کاهش دهد، نشانه‌هایی از بهبود تقاضای چین دیده می‌شود. از جمله اخبار مؤثر حمایت کننده از قیمت نفت خام در این هفته، گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) چین است.

این در حالی است که آمار PMI بالاتر از حد انتظار ایالات متحده می‌تواند اثر نزولی بر قیمت نفت داشته باشد، زیرا احتمال افزایش نرخ‌ بهره را افزایش می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxstreet ، fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array