به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و با استناد به گزارش «فایننشال تایمز»، بازار جهانی به دلیل کاهش تولید زعفران در ایران (بزرگترین تامین کننده ادویه در جهان) با کسری زعفران مواجه است. زعفران گران‌ترین ادویه جهان است که به‌خاطر بوی فوق‌العاده، طعم متمایز و رنگ‌های زنده‌ای که دارد مشهور است.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود عملکرد امسال (2023) ایران که بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند، کمتر از نیمی از عملکرد سال ۲۰۲۲ باشد؛ به طوری که انتظار می‌رود تولید زعفران از نزدیک به ۴۰۰ تن به حدود ۱۷۰ تن کاهش یابد.

تولیدکنندگان و بازرگانان برداشت ضعیف محصول را ناشی از تغییر الگوی آب و هوا و کمبود آب می‌دانند. به گفته «مجتبی پیام عسگری» رئیس بورس زعفران تربت جام؛ دمای بسیار پایین زمستان سال گذشته و به دنبال آن بهار و تابستان بسیار خشک و گرم تأثیر مخربی بر محصول داشت. این وضعیت با این واقعیت تشدید شد که هزاران چاه در نظر گرفته شده برای آبیاری کاملاً خشک شدند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی که الگوهای دمایی را تغییر می‌دهد، وضعیت بدتر شود.

قیمت زعفران نسبت به سال گذشته (2022) دو برابر شده است و به گفته تامین کنندگان به 1400 دلار در هر کیلوگرم در بازار داخلی ایران و 1800 دلار در خارج از کشور رسیده است. این امر کاملاً بر صادرات ادویه ایران تأثیر گذاشته است.

چین بزرگترین خریدار خارجی زعفران ایران است و تقریبا 45 درصد از زعفران صادراتی ایران را خریداری می‌کند. از دیگر خریداران عمده زعفران ایران می‌توان به کشورهای عربی، اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد که از زعفران در پخت انواع غذاها استفاده می‌کنند.

منبع: ft.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array