به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، درآمد حاصل از ماینینگ بیت‌کوین یا به اصطلاح «قیمت هش» که در واقع معیاری از میزان دلاری است که به‌ازای هر تراهش بر ثانیه (TH/s) در هر روز به دست می‌آید، به تازگی تا سطوحی کاهش یافته است که از زمان فروپاشی صرافی اف تی ایکس (FTX) یعنی نوامبر 2022 (آبان 1401) تاکنون مشاهده نشده بود؛ این درحالی است که هش ریت شبکه بیت کوین اخیراً به بالاترین سطح خود رسیده است.

در هفته گذشته یعنی روز 18 آگوست (27 تیر)، هش ریت شبکه بیت کوین به بالای 414 اگزاهش در ثانیه (EH/s) رسید که رکورد جدیدی برای این معیار به‌شمار می‌رفت. بر اساس گزارش Blockchain.com، با ثبت این رکورد، شاهد افزایش 54 درصدی هش ریت شبکه نسبت به ابتدای سال 2023 و جهش 80 درصدی آن طی 12 ماه گذشته بوده‌ایم.

هش ریت و قیمت هش ماینینگ
هش ریت و قیمت هش 1 ساله بیت کوین. منبع: blockchain.com

با این وجود، در حالی که وضعیت امنیت این شبکه خوب به نظر می‌رسد، برای ماینرهای بیت کوین همه چیز چندان خوشایند نیست، زیرا درآمد آنها به شدت کاهش یافته و به سطوحی رسیده است که قیمت بیت کوین تا کف چرخه بازار در حدود 16 هزار دلار سقوط کرده بود.

طبق داده‌های HashPriceIndex، در حال حاضر، درآمد ماینرها فقط 0.060 دلار به ازای هر تراهش در ثانیه در روز است؛ این تقریباً نصف درآمدی است که در اوایل ماه می، یعنی زمانی که جنون بیت کوین اوردینالرز (Ordinals) باعث افزایش تقاضای زیادی برای فضای بلوک شده بود، به ثبت رسید.

دیلن لیکلر ( Dylan LeClair)، تحلیلگر بازار، در مورد کاهش درآمد و رکورد اخیر هش ریت اظهار داشت که تولید ریگ‌های جدید با بهره‌وری بیشتر ادامه خواهد یافت، “اما زمان آن رسیده است که قیمت بالاتر برود”، به این معنی که قیمت‌ها باید به سمتی پیش بروند که روند ماینینگ متناسب با این سطح هش ریت سودآور باشد.

درآمد ماینرها
درآمد ماینرها به ازای هر تراهش منبع: Glassnode

طبق گزارش‌ها، در سه ماهه دوم سال، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برای بقای خود در بازار نزولی آن زمان، به سرمایه‌های حاصل از فروش سهام متکی بوده‌اند. بلومبرگ روز 24 آگوست (2 شهریور)، گزارش داد که در سه ماهه دوم، 12 ماینر بزرگ سهامی عام حدود 440 میلیون دلار از طریق فروش سهام به دست آورده‌اند.

«ماینرهای بزرگ بیت کوین (BTC) در آستانه هاوینگ با مشکل بزرگی روبه‌رو هستند. برای جلوگیری از فروش 900 میلیون دلار بیت کوین احتکار شده، ماینرها به بدهی و کاهش سهام خود روی آورده‌اند. اکنون این خطوط نجات نیز رو به اتمام هستند. به زودی تنها گزینه آنها ریختن بیت کوین‌ها در بازار است.»

— (@RhoRider) . 26 آگوست 2023

مارک جفتوویچ (Mark Jeftovic)، مدیر خبرنامه بیت کوین کاپیتالیست (Bitcoin Capitalist) می‌گوید: «برخی از شرکت‌های ماینینگ سهام خود را با سرعت زیادی می‌فروشند. اگر این روند با سرعتی بیش از سرعت افزایش قیمت بیت کوین رخ دهد، بی‌شک مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array