به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، کاهش سطح آب در امتداد کانال پاناما تجارت جهانی را مختل و کشتی‌رانی را مجبور کرده مسیرهای طولانی‌تری را طی کرده و هزینه حمل و نقل بیشتری بپردازند.

کانال پاناما (آبراه مصنوعی در آمریکای مرکزی) که مسیر بسیار ارزان‌تری را برای کشتی‌ها جهت حرکت بین اقیانوس‌های آرام و اطلس فراهم کرده و حدود 5 درصد تجارت جهانی دریایی را انجام می‌دهد، در سال‌های اخیر تحت تأثیر خشکسالی شدید قرار گرفته است.

کاهش سطح آب این آبراهه بین‌المللی چالش‌های زیادی را برای تجارت جهانی ایجاد کرده است، زیرا کشتی‌ها برای عبور از کانال با زمان انتظار حداکثر تا سه هفته مواجه شده‌اند. کشتی‌های کانتینری که کالاهای مصرفی را حمل می‌کنند، معمولاً عبور را از قبل رزرو می‌کنند و با تأخیر طولانی مواجه نشده‌اند، اما سایر کشتی‌ها معمولاً مسیر را رزرو نمی‌کنند.

این چالش‌ حمل و نقل در فصل اوج صادرات محصولات آمریکا در حال رخ دادن است. هزینه‌ بالاتر مشکلات حمل و نقل کالاهای مصرفی در این کانال، تهدیدات مربوط به کاهش تقاضا برای عرضه کنندگان ذرت و سویای ایالات متحده است که از قبل بخشی از سهم بازار خود را به برزیل واگذار کرده‌اند.

تعدادی از صادرکنندگان غلات آمریکا مجبور شدند مسیر محموله‌های محصول خود را تغییر داده و از طریق بنادر شمال غربی اقیانوس آرام به بنادر خلیج فارس، کالا را به آسیا بفرستند. شرکت‌های تجاری راه‌هایی برای عبور از این مشکل پیدا کرده‌اند، اما بدون شک هزینه بیشتری برای مصرف کننده نهایی دارد.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) تنها پنج کشتی غلات این کشور در ماه اکتبر از کانال پاناما به مقصد آسیا عبور کرده، در حالی که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 34 کشتی بوده است.

تجارت جهانی در کانال پاناما

«جی اونیل» مالک شرکت مشاوره کالایی (HJ O’Neil) گفت: «اختلال فعلی در یکی از اصلی‌ترین مسیرهای تجارت دریایی جهان (کانال پاناما)، شدیدترین اختلال در نیم قرن نظارت بر کشتیرانی جهانی است. این موضوع باعث ایجاد اختلال در هزینه و تأخیر می‌شود.»

اداره کانال پاناما ترانزیت کشتی‌ها را در پاییز امسال (2023) محدود کرد، زیرا کاهش سطح آب مانع از عملکرد صحیح کانال شد. این کشور ترانزیت روزانه را از 35 فروند کشتی معمولی به 22 کاهش داده و در نظر دارد میزان آن را تا فوریه 2024 به 18 کشتی برساند. در صورت پایین ماندن سطح آب، ممکن است کاهش بیشتر در راه باشد.

به گفته تحلیلگران، اختلالات طولانی مدت در این کانال می‌تواند تا سال 2024 (یعنی زمانی که فصل مرطوب این منطقه ممکن است شروع به پر کردن مجدد مخازن و عادی شدن حمل و نقل در آوریل یا می 2024 شود) مانع از حمل و نقل غلات شود.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array