به گزارش ایران دکونومی، هم آوا، یکی از شرکت‌هایی بود که در ابتدای پدید آمدن کارخانه نوآوری آزادی در راه‌اندازی این کارخانه مشارکت کرد. گفته می‌شود تا قبل از امسال، مذاکرات با مالک کارخانه توسط سرآوا انجام می‌شد که اینبار پارک فناوری پردیس درخواست کرده بود که خود مذاکرات را پیش ببرد و نتیجه، این شد که ملک به مزایده گذاشته شود و ساکنین کارخانه تا ۸ آذر مهلت ترک این فضا را دارند.

مهدی عظیمیان، مدیر کارخانه نوآوری آزادی و مدیر توسعه شعب پارک‌های فناوری پردیس، در این خصوص به خبرگزارش مهر گفته است: «کارخانه نوآوری آزادی که در حال حاضر بزرگ‌ترین مراکز نوآوری در ایران و منطقه محسوب می شود، سال ۱۳۹۶ در مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار متر مربع توسط سهامداران یک شرکت خصوصی، راه‌اندازی شد. مالک فضای کارخانه نوآوری آزادی، یک شرکت صنعتی بوده و از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به درخواست شرکت موسس، ادامه مذاکرات برای تمدید قرارداد اجاره ملک به پارک فناوری پردیس واگذار شد.»

عظیمیان با تاکید بر اینکه بیانیه هم‌ آوا یک بیانیه داخلی است و ارتباط چندانی با بسته شدن کارخانه ندارد، افزود: «شرکت موسس این مجموعه در واقع مستاجر مالک کارخانه نوآوری آزادی بوده و قراردادی در ۵ سال گذشته داشته و در حال حاضر این قرارداد با مشکلاتی رو به رو شده است، از جمله اینکه مبلغ رهن تسویه نشده است.»

او توضیح داد: «موضوع تمدید قرارداد کارخانه نوآوری و ادامه حیاتش از سوی پارک پردیس و معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می شود و به جای خوبی هم رسیده. اگر دوستان این بیانیه و حواشی را رقم نمی‌زدند تا یکی دو هفته آینده یک خبر خوش را برای اکوسیستم علم و فناوری اعلام می کردیم. متاسفانه دوستان کمی عجله کردند و اختلافات حقوقی خود را با مالک مجموعه در دل یک بیانیه عمومی که اصلا هم ربطی به کارخانه ندارد، اعلام کردند.»

در حالیکه فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، در ویدیو خود گفته بود: «در این زمان نوشتن و صحبت کردن بی‌منطق و بر مبنای احساس می‌تواند به این اتفاق آسیب بزند، برای همین من تنها کمکی که می‌خواهم این است که برای دو بخش خصوصی فرصت مذاکره پدید بیاید. البته که کمک بخش دولتی را نمی‌توان نادیده گرفت.»

کارخانه نوآوری آزادی سیلیکون ولی

در متن بیانیه سرآوا آمده است: «با فروتنی تمام، از همه فعالان اکوسیستم استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و دیگر نهادها و از همه مهم‌تر از سهامداران و هیات مدیره محترم آما درخواست داریم دست‌های‌تان را پناه کنید تا این چراغ امید خاموش نشود و کارخانه نوآوری آزادی به‌عنوان یکی از نمادهای مهم کارآفرینی در ایران زنده و پابرجا بماند.

در این مسیر نیازمند همراهی همگان هستیم، چرا که این مرکز مانند یک کارخانه تولیدی، صرفاً یک محل کار نیست؛ جوانان کارآفرین در کارخانه نوآوری آزادی زندگی می‌کنند و آرزوهای‌شان را به واقعیت تبدیل می‌کنند. تخریب کارخانه نوآوری آزادی، تخریب آرزوهای یک نسل از جوانان ایران است که مسیر کارآفرینی را با جان و دل تا امروز ادامه داده‌اند.»

هم مدیرعامل سرآوا و هم مدیر کارخانه، درخواست دارند که این صحبت‌های احساسی در رسانه‌ها منتشر نشود، اما بیانیه سرآوا مصداق همین کار است که بازتاب گسترده‌ای نه تنها در رسانه‌ها بلکه در شبکه‌های مجازی نیز پیدا کرده است.

درحالیکه مدیرعامل سرآوا، از همه کمک خواسته بود که شرایط مذاکره مهیا شود و یادآوری کرده بود مذاکرات پارک با آما، به نتیجه نرسیده است، مهدی عظیمیان، در خصوص اینکه آیا کارخانه باید تخلیه شود یا خیر گفت: «خیر نباید تخلیه شود، چون ما برای ادامه حیات کارخانه نوآوری با شرکت مالک در حال رایزنی هستیم. شرکت موسس در حال حاضر بدهکار و تحت فشار است و در تلاش است با این گونه حواشی، یک فرار رو به جلو داشته باشد.»

او ادامه داد: «از زمانی که مذاکرات تمدید قرارداد ملک کارخانه به پارک فناوری پردیس واگذار شد، کار بسیار خوب پیش رفته و مذاکرات خوبی هم داشتیم. ما در مذاکرات حقوق مالکانه را در نظر گرفته و در فضای آرامش مذاکره کردیم.»

به گفته وی، قرار است پارک فناوری پردیس نیز در این خصوص بیانیه‌ای منتشر کند.

کارخانه نوآوری آزادی، سیلیکون ولی ایران

عظیمیان توضیح داد: «در حال حاضر روزانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان زیست بوم کارآفرینی ایران در کارخانه تردد دارند و در حوزه های آی تی، تولید محتوا، سلامت الکترونیک، هوش مصنوعی، معماری و زندگی شهری و گردشگری در شتابدهنده ها فعالیت دارند. ما یک مهلت قابل قبول برای کل اعضای کارخانه گرفتیم که حتی اگر نتواستیم ملک را بخریم، یک بازه زمانی چند ساله را برای جا به جایی اموال، جایابی و انتقال این برند داشته باشیم. مذاکرات در این رابطه خیلی خوب پیش رفته و انشالله به زودی یک خبر خوب برای اکوسیستم خواهیم داشت.»

فرزین فردیس کارخانه نوآوری آزادی

فردیس در ویدیو خود در خصوص خرید ملک کارخانه گفته بود: «این مجموعه‌ها شاید به تنهایی نتوانند ملک را خریداری کنند، اما کنار هم می‌توانند، اما زمان کافی برای این کار را ندارند. ما تابستان ۱۴۰۱، طرح‌هایی را در هم آوا مطرح کردیم که یکی از آن‌ها، تشکیل صندوق ملک و مسکن بود که با ورود به بورس افراد دیگر هم بتوانند مشارکت داشته باشند. اما مذاکرات خوب پیش نرفت و بنابر شرایط جامعه این طرح به اجرا نرسید. در نهایت قرار شد مذاکرات با آما از طریق معاونت علمی صورت بگیرد.»

درحالیکه عظمیان خاطرنشان کرد: «در این مدت حتی به دنبال سرمایه گذارانی برای خرید ملک کارخانه بودیم و تمایل داریم بعد از به نتیجه رسیدن اخبار مربوط به آن را اعلام کنیم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array