به گزارش ایران دکونومی، در راستای بررسی بازار سلامت دیجیتال که عامه مردم خدمات این حوزه را به ویزیت آنلاین و ارتباط سهل‌تر با پزشک، نوبت‌دهی و خلاصی از مشکلات تلفن و پرونده الکترونیک و سهولت دسترسی پزشکان به اطلاعات می‌دانند، کاربران نظرات مختلفی در این خصوص دارند.

سارا، یکی از کاربران پلتفرم‌های سلامت دیجیتال است. او پس از پاندمی کرونا، در چند سامانه عضو شده و از آن خدمات می‌گیرد، او چالش ها را اینگونه تشریح کرد: «بزرگترین مشکل این است که خدمات این پلتفرم‌ها ناقص است. مثلاً من از پلتفرمی از پزشکم نوبت می‌گیرم که بعد از چند ماه همکاری پزشک با آن پلتفرم به اتمام می‌رسد و یا نوبتی در اختیار این پلتفرم قرار نمی‌دهد، به همین دلیل باید دنبال برند دیگری بگردم؛ یا اینکه در سامانه نوبت‌دهی، بعد از گرفتن اینترنتی نوبت باز باید با منشی وقتم را چک کنم که این دوباره کاری است.»

علی کاربر دیگری است که در این خصوص می‌گوید: «مشکلی که من دارم، محدود به این سامانه‌ها یا بازار سلامت دیجیتال نیست و به کل کشور مربوط است. مشکل کندی اینترنت در ویزیت‌های تصویری باعث می‌شود نتوانم کیفیت مطلوبی از این خدمات دریافت کنم.»

پیشرفت سلامت دیجیتال به چه چیزی نیاز دارد؟

مهرشاد تیموری، هم‌بنیان‌گذار و  مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور به حساب می‌آید. او تاکید می‌کند: «کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک باعث شد پلتفرم‌های سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فاکتور بگیریم که هنوز هم درصد قابل توجه از فرآیندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش می‌رود.

فرآیندهایی  مثل پرونده پزشکی و… که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعاً با صرف کمترین زمان ممکن، راحت‌تر و قابل دسترسی‌تر خواهند بود. اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که در ایران تنها گام‌ها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرم‌های خصوصی برداشته می‌شود، در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه بر تلاش پلتفرم‌های خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»

پرداخت آنلاین حق ویزیت سلامت دیجیتال

تیموری در پاسخ به این سوال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرم‌های آنلاین با آن مواجه می‌شوند کدامند؟، توضیح داد: «بارها شاهد چالش‌های زیادی در رابطه با بحث نسخه نویسی بوده‌‎ایم. نسخ از طریق سامانه‌ها در پارامترهای مختلف، چه دارویی، چه پاراکلینیکی در سامانه ثبت می‌شود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ :«نسخه‌ای برای شما ثبت نشده است» مواجه می‌شود. در این بین بیمار با پزشک تماس می‌گیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرم‌های ثبت نسخ مثل بقراط می‌شود.

در بررسی‌ها مشخص می‌شود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل اصلی احتمالاً به سیستم نسخه پیچی داخل مرکز درمان باز می‌گردد. اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه‌رو شده‌اند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم های آنلاین کار می‌کنند نیز تلف شده است.»

مدیرعامل بقراط چالش‌های کاربران در مشاوره‌های آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان می‌کند. تیموری می‌گوید: «در مشاوره‌های تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاوره‌های تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالاً پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر، کیفیت صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث می‌شود نتواند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین زمینه نارضایتی بیمار را به وجود می‌آورد. همین باعث می‌شود بیمار حتی گاهاً قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح می‌دهد.»

اما چیزی که مسلم است، این است که این بازار هنوز جای کار دارد و علاوه بر اینکه چالش‌هایی سمت رگولاتوری دارد، هنوز مشکلاتی از سمت کاربران، پزشکان و خود پلتفرم‌ها دیده می‌شود که نیازمند بازنگری است.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array