به گزارش ایران دکونومی، به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری پس از اشاره به این نکته که برخی از اطلاعات کاربران از طریق ارسال پیامک انبوه در دسترس افراد سودجو قرار می‌گیرد، گفت: «برای رفع این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شده‌اند تا در صورت مشاهده هرگونه ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره موردنظر را به رگولاتوری اعلام کنند.»

قبل‌تر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه ۲۷۰ درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوایی پیامکی را تصویب و به اپراتورها ابلاغ کرده بود.

ارسال‌کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شده‌ بودند عبارت «لغو ۱۱» را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند. بااین‌حال، برخی این الزام را دور زده و با روش‌های مختلف، مانع لغو پیامک‌های تبلیغاتی می‌شوند.

تیرماه گذشته، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، با انتقاد از مخابرات گفته بود: «در حوزه حاکمیت شرکتی، شرکت‌های خصوصی بنا بر دلایل مختلفی که در گذشته بود ماموریت خودشان را به درستی در شبکه انجام ندادند. مثلاً شرکت مخابرات در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها طی سال‌های گذشته وظیفه خودش را انجام نداده و شبکه اشباع و مشکلاتی ایجاد شده است.»

شکایت پیامک انبوه

شکایت از ارسال کنندگان پیامک انبوه

پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در این خصوص تشریح کرد: «میانگین زمان پاسخگویی به شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵، در شش ماهه اول سال جاری حدود ۶ روز کاری بوده است که کاهش یک روزه نسبت به بازه مشابه در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و مازندران پنج استان با بیشترین شکایات ثبت شده در شش ماهه اول سال جاری است. قطع ارتباط تلفن ثابت، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، عدم تأمین کابل سرقت شده، عدم جمع‌آوری سرویس و عدم آنتن‌دهی شبکه موبایل از جمله شکایات پرتکرار این سامانه هستند.»

از مجموع ۱۰۳ هزار و ۲۹۲ شکایت ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در نیم سال اول سال جاری، ۵۶ هزار و ۵۲۳ شکایت مربوط به شرکت مخابرات ایران است. قبل‌تر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از شرکت مخابرات، این شرکت را به کوتاهی در انجام وظایفش در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها متهم کرده بود. (پیوست)

قره‌داغی، پس از اشاره به نظارت این کمیته بر اپراتورها، توضیح داد: «پاسخگویی شبانه‌روزی به تماس مشترکان سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در مرکز تماس ۱۹۵، تولید درخت دانش برای بالغ بر ۱۰ شکایت پر تکرار سامانه ۱۹۵، جلوگیری از اعمال سلیقه و ایجاد وحدت رویه میان رگولاتوری و دارندگان پروانه حوزه ICT در رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، پایش و نظارت بر نحوه رسیدگی به شکایات پاسخ داده شده در سامانه ۱۹۵ از سوی مناطق نه‌گانه و اپراتورهای ثابت و سیار، از جمله اقدامات رگولاتوری است که باعث بهبود وضعیت رسیدگی به شکایات و ارتقای سطح رضایتمندی و صیانت از حقوق مشترکان شده است.»

مشترکانی که بدون رضایت، برایشان پیامک‌های انبوه ارسال می‌شود نیز می‌توانند به آدرس اینترنتی ۱۹۵.cra.ir مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. رگولاتوری شکایات را بررسی و حداکثر ظرف مدت ٢۴ ساعت نتیجه را اعلام می‌کند و در صورت تکرار تخلف، موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع داده می‌شود و برابر مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array