به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، چانگ پنگ ژائو مدیر عامل سابق صرافی ارزهای دیجیتال بایننس، در کمال ناباوری تنها به چهار ماه حبس محکوم شد. گفته می‌شود ژائو پیش از صدور حکم در تاریخ 30 آوریل (11 اردیبهشت)، در نامه‌ای که به دادگاه ارسال شد، عمیقاً از اقدامات خود ابراز پشیمانی نموده و ضمن تایید “تصمیمات اشتباه” خود در گذشته، مسئولیت کامل آن را پذیرفته است:

«من به خاطر تصمیمات اشتباهم عذرخواهی می‌کنم و مسئولیت کامل آن را می‌پذیرم. مطمئن باشید که این وضعیت هرگز تکرار نخواهد شد. لطفاً این قول را از من بپذیرید که این تنها تعارض من با سیستم عدالت کیفری خواهد بود.»

ژائو در ادامه تاکید کرده است که وی “داوطلبانه تسلیم شده و مسئولیت کوتاهی‌های خود در انطباق بایننس با قوانین ایالات متحده را بر عهده گرفته است.” او سپس به انگیزه‌های نوع‌دوستانه خود از بدو ورود به دنیای رمزارزها گفته و به برنامه‌های آموزشی خود در آفریقا، اقداماتی که در راستای بهبود استانداردهای زندگی جوانان محروم در جنوب شرقی آسیا انجام داد و پروژه‌های دانشگاهی اجرای شده خود در اروپا اشاره کرد تا حسن‌نیت خود در زمینه گسترش دسترسی عادلانه مردم به امکانات را اثبات کند.

گذشته از این، بیش از 160 نفر از دوستان و همکاران ژائو اخیراً با نوشتن نامه به قاضی واشنگتن که ریاست پرونده را برعهده داشت از او درخواست کردند که با نگاهی اجمالی به زندگی شخصی وی در تصمیم‌گیری خود تجدید نظر کند. آنها ژائو  را به عنوان یک مرد خانواده دوست و فداکار، یک دوست وفادار و یک علاقه‌مندان واقعی به فن‌آوری و توسعه معرفی کردند که علیرغم موفقیت مالی خیره کننده، از تجملات اجتناب می‌کرده است.

چانگ پنگ ژائو

موضع دادستان پرونده در برابر اقدامات ژائو

در مقابل، دادستان‌های پرونده با اشاره به اقدامات غیرقانونی ژائو او را به قصور عمدی در اجرای یک برنامه موثر مبارزه با پولشویی طبق قانون رازداری بانکی متهم کرده و استدلال نمودند که این کوتاهی به بایننس امکان داد تا حجم حیرت‌آوری از تراکنش‌های مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی، از جمله درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر، تامین مالی تروریسم، فرار از تحریم ها، جرایم جنسی و حملات باج افزار را پردازش کند.

دادستان‌ها با پیشنهاد مجازات 36 ماه حبس که دو برابر حداکثر 18 ماه توصیه شده فدرال بود، عزم خود را برای مواجهه ژائو با عواقب شدید جنایات “بی‌سابقه‌اش” جزم کرده بودند.

ولی با وجود تمام این تلاش‌ها، قاضی اظهار داشت که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ژائو «از فعالیت غیرقانونی در صرافی مطلع بوده است». وی با همین استدلال تصمیم گرفت حداقل مجازات را برای ژائو درنظر بگیرد و با صدور حکم حبس چهار ماهه بسیاری از فعالان کریپتو را حیرت‌زده کند.

برخی از ناظران بازار خاطرنشان کردند که این حکم، علی‌رغم سبک بودن، می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای تلاش‌های انطباق قانونی کسب‌وکارهای رمزارزی در آینده داشته باشد.

از طرفی، به نظر می‌رسد که پرونده ژائو پایان پرونده‌های جنجالی بازار کریپتو در سال 2024 نیست. امروز، راجر ور، پذیرنده اولیه بیت‌کوین در اسپانیا به اتهام کلاهبرداری و فرار مالیاتی در ایالات متحده دستگیر شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات ایالات متحده قصد دارند او را به این کشور بازگردانند.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array