به گزارش ایران دکونومی، دو سیاست کلی در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

وزیر نیرو گفت: همه مشترکانی که نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند پاداش صرفه‌جویی برای آن ها در نظر گرفته شده که مبلغ آن نسبت به پارسال ۲۰ برابر افزایش یافته است.

چگونه مصرف برق را کاهش دهیم؟

یخچال و فریزر از جمله لوازم برقی است که باید به‌طور دائم به پریز برق متصل باشد و قطع برق آن حتی برای چند ساعت می‌تواند سبب فاسد شدن مواد غذایی شود، تنظیم درجه ترموستات یخچال بین سه تا پنج درجه اقدامی است که باعث صرفه‌جویی برق می‌شود.

همچنین فریزر که مواد غذایی در آن مدت زمان زیادی نگه داشته می‌شود، از وسایل پرمصرف انرژی است که با راهکار ساده تنظیم درجه ترموستات بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌توان مصرف انرژی را در این وسیله نیز پایین آورد.

باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر و خراب بودن لاستیک درب یخچال و فریزر موجب افزایش مصرف برق می شود.

 استفاده از “دور کند”کولرهای آبی و نصب یک سایه بان روی کولر و عایق‌بندی مناسب کانال‌ها، و توجه به برچسب انرژی،مصرف برق را کاهش می دهد.

 استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا دارند ،توجیه‌پذیر تر است و سرویس به‌موقع کندانسور کولرگازی و شست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر موجب صرفه جویی می شود.

اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید آنها را در حالت استندبای (آماده به کار) قرار ندهید و برق آنها را کلاً قطع کنید.

از لوازم برقی در ساعات اوج مصرف یا همان “پیک” استفاده نکنید بهترین زمان استفاده از آنها در ساعات کم باری یا میان باری است.

در خرید وسایل برقی به بر چسب انرژی دقت کنید و بهینه‌ترین حالت انتخاب وسایل برقی با شاخص A و +Aاست.

خاموش کردن لامپ های اضافی

مشترکان می توانند با نصب اپلیکیشین “برق من” از میزان مصرف خود و مشاهده تعرفه برق و طرح ها منطقه خودشان مطلع شوند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array