به گزارش ایران دکونومی، مالیات، بخش مهمی از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد و پرداخت مالیات بر درآمد برای اصناف و شرکت‌ها الزامی است و به عبارتی هر کسی یا سازمانی که درآمدی کسب می‌کند، باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند.

با توجه به اینکه برخی از مودیان، به دلیل شرایط ویژه خود، ممکن است توانایی پرداخت مالیات را بصورت یکجا نداشته باشند، در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است تا پرداخت مالیات را برای این گروه از مودیان، تا حد امکان، تسهیل نماید و این مودیان مالیات خود را بصورت اقساطی پرداخت کنند.

پرداخت مالیات ۱۴۰۲ به صورت اقساطی

 دولت به منظور حمایت از کسب و کارها و فعالان اقتصادی، این امکان را فراهم کرده است که مالیات را به طور قسطی پرداخت کنند.

چنانچه مؤدی در زمان درخواست پرداخت مالیات به صورت قسطی بابت عملکرد سال‌های قبل، بدهی نداشته باشد می‌تواند مالیات مقطوع یا ابرازی خود را در 12 قسط به صورت مساوی پرداخت نماید.

همچنین هر مؤدی که از چک الکترونیک استفاده نماید (فارغ از اینکه بدهی داشته باشد یا نداشته باشد) می‌تواند مالیات مقطوع خود را در 15 قسط پرداخت نماید.

مشمولین استفاده از تسهیلات ماده 100 مالیاتی در سال 1402

 سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به موعد زمانی پرداخت مالیات اصناف و مشاغل در خرداد ماه،  گفت: به‌منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مؤدیان و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال 1402 حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات‏های مستقیم یعنی مبلغ 18 میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن‏ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می‌شود، مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده (100) هستند.

مزایای استفاده از تبصره ماده 100

صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده می‌کنند، ضمن اینکه مالیاتشان به صورت مقطوع تعیین می‌شود، از مزایایی، چون بی نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل جداول درآمد و هزینه و نگهداری اسناد و مدارک و عدم امکان ورود به پرونده توسط ادارات و رسیدگی توسط مأموران مالیاتی برخوردار می‌شوند.

مراجعه نکردن به ادارات و قرار نگرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی از جمله مزایای اجرای تبصره ماده (100) است. که موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود، و باعث سرعت بیشتر در پیشبرد انجام امور خواهد شد.

امکان تقسیط بلندمدت مالیات نسبت به دوره‌های قبل و افزایش سقف بخشودگی جرائم مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه از دیگر امکانات برخورداری از تبصره ماده (100) است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array