به گزارش ایران دکونومی، دولت سامانه ای را تحت عنوان سامانه میراث سهام عدالت متوفیان ،به منظور انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث ایجاد نموده است.

سامانه میراث،به صورت الکترونیکی فرآیند تقسیم و تسهیم هوشمند و همچنین انتقال دارایی متوفیان سهام عدات را به وارثین به انجام می‌رساند.

انتقال سهام متوفیان به وراث براساس زمانبندی و همین طور سال فوت صورت خواهد گرفت.

 از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند که سهام عدالت آنان تا کنون بلاتکلیف بود. دولت سیزدهم نحوه تقسیم سود سهام این افراد بین ورثه آنها را از ماه گذشته آغاز کرده است.

شخص مراجعه کننده باید (در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد) و نیز باید تمامی مدارک لازم از جمله مدارک احراز هویت و برگه انحصار وراثت، شناسنامه فرد فوت شده و مدارک سایر وراث را به همراه داشته باشد و به دفاتر کارگزاری ها ارائه دهند.

 و بعد از ورود به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir می‌توانند از طریق گزینه «امور سهام عدالت متوفی» با ورود کد ملی و تاریخ تولد افراد متوفی اقدام به استعلام وضعیت سهام عدالت آنان کنند.

در صورتی که متوفی، سهامدار عدالت بود، وراث مطابق با جدول زمان‌بندی و تاریخ مطرح شده در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان به یکی  از شعب سراسر کشور کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب سراسر کشور بانک‌های ملت، ملی، ‌پارسیان و تجارت مراجعه کنند تا کار ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی بین وراث انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از تایید پرونده، سهام متوفی حداکثر پس از دو روز کاری بین ورثه تقسیم خواهد شد.

در هیچ‌یک از مراحل این فرآیند نیازی به پرداخت وجه نیست و کاملا رایگان است.

 زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث:

وراث متوفیان سال ۱۳۸۴ و قبل از آن در تاریخ ۱۵ آبان
متوفیان سال ۸۵ در تاریخ ۲۷ آبان
سال ۸۶ و ۸۷ در تاریخ ۱۱ آذر
سال ۸۸ و ۸۹ در تاریخ ۲۵ آذر
سال ۹۰ و ۹۱ در تاریخ ۹ دی
سال ۹۲ و ۹۳ در تاریخ ۲۳ دی
سال ۹۴ و ۹۵ در تاریخ ۷ بهمن
سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ ۲۱ بهمن
سال ۹۸ و ۹۹ در تاریخ ۵ اسفند
سال ۱۴۰۰ و به بعد ۱۹ اسفند

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array