به گزارش ایران دکونومی، وزیر نفت درباره اکتشاف چهار میدان نفتی و گاز شامل میدان گازی چشمه‌شور در شمال شرق کشور در استان خراسان رضوی، میدان نفتی ایلکان یا ایرکان در استان گلستان، میدان نفتی تنگو و گناوه در استان بوشهر خبر داد.

در دولت سیزدهم میزان اکتشافات انجام شده بالغ بر ۲.۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع بوده است.

 او با بیان این که ضریب جایگزینی در بخش نفت و گاز ۷۸ درصد است، گفت: بعنوان مثال اگر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی برای مصرف یا صادرات تولید شده، ۷۸ بشکه با اکتشافات جدید جایگزین شده است.

اوجی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه نظیر عربستان، کویت، امارات و قطر جایگاه نخست اکتشاف را دارد.

او گفت: کسب ضریب موفقیت اکتشافاتی ایران ۱۰۰ در صد است. یعنی هر چاهی که به منظور اکتشاف زده شده آن چاه موفق بوده و به هیدروکربن رسیدیم.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: حفاری چاه اکتشافی هیرکان-1 در گرگان از فروردین 1400 آغاز شد و در نهایت با انجام حفاری به عمق 2971 متر در فروردین سال گذشته، وجود نفت قابل تولید در این میدان اثبات و میدان هیرکان اکتشاف شد. این میدان در 30 کیلومتری شمال شهر گرگان واقع شده و دارای نفت سنگین است.

درباره میدان تنگو نیز گفت: پس از اطمینان از وجود مخازن هیدروکربوری، حفاری چاه اکتشافی تنگو-2 در دستور قرار گرفت که هدف آن ارزیابی کامل پتانسیل هیدروکربوری سازندهای آسماری، سروک، کژدمی، داریان، گدوان و فهلیان این میدان بوده است.

وی افزود: عملیات حفاری این چاه از اردیبهشت 1400 آغاز شد و در شهریور 1402 با کشف نفت به پایان رسید. میدان تنگو در جنوب میدان نفتی-گازی رگ‌سفید و در نزدیکی شهر هندیجان در استان خوزستان قرار گرفته است.

خجسته‌مهر ادامه داد: میدان گناوه در بخش ساحلی استان بوشهر قرار گرفته است. با انجام حفاری چاه اکتشافی و با رسیدن به عمق نهایی 4572 متری، در مخزن سروک به مقادیر قابل توجهی از هیدروکربور مایع دست یافته شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اکتشاف میدان گازی چشمه‌شور نیز افزود: حفاری چاه چشمه شور-1 از اردیبهشت 1401 آغاز شده و این چاه در عمق 4505 متری به مقادیر قابل توجهی گاز رسید. این میدان گازی، در شمال شرق استان خراسان رضوی و در مجاورت میدان خانگیران واقع شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array