به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس امپایر»، در هفته جاری قیمت طلا به تصمیمات بانک‌های مرکزی و شاخص‌های اقتصادی (آمار تورم) بستگی دارد؛ چرا که نقش فلز زرد به عنوان یک محافظ در میان عدم قطعیت‌ اقتصاد جهانی به چالش کشیده می‌شود.

در حال حاضر (دوشنبه 20 آذر ساعت 11:30) قیمت اونس طلا به دلیل بالا رفتن ارزش دلار تا حدودی کاهش یافته و در کانال 2013 دلار و 25 سنت مورد معامله قرار می‌گیرد که نسبت به روز گذشته 0.29 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تاثیر دلار و شاخص های اقتصادی در قیمت طلا

قدرت دلار، به ویژه افزایش ارزش آن در برابر ین ژاپن و استرلینگ، عموماً بر فلز گرانبها تأثیر می‌گذارد، زیرا این فلز را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر می‌کند. گزارش قوی مشاغل ایالات متحده در روز جمعه (19 آذر) که نشان‌دهنده بازار کار انعطاف‌پذیر است، انتظارات سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش داده است. این سناریو معمولاً جذابیت فلز زرد را به عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش پول پایین می‌آورد.

سرمایه‌گذاران منتظر گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه نوامبر آمریکا هستند که قرار است روز سه‌شنبه (21 آذر) منتشر شود و سرنخ‌های جدیدی در مورد سیاست فدرال رزرو در آستانه سخنرانی پاول در روز چهارشنبه (22 آذر) ارائه دهد.

اجلاس بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، بانک نورگس نروژ و بانک ملی سوئیس هم در روز سه‌شنبه (21 آذر) برگزار خواهد شد.

چشم‌انداز اقتصاد جهانی و قیمت طلا

تمرکز بر نشست روز چهارشنبه FOMC (کمیته بازار آزاد فدرال) و داده‌های تورم ایالات متحده بسیار مهم خواهد بود، زیرا سیگنال‌های منفی فدرال رزرو می‌تواند دلار را تضعیف و به طور بالقوه قیمت فلز زرد را افزایش دهد. برعکس، لحن جنگ طلبانه ممکن است دلار را تقویت و طلا را تحت فشار قرار دهد. فشارهای تورمی در چین و عدم قطعیت‌های اقتصاد جهانی، وضعیت طلا را پیچیده کرده است.

تصمیمات بانک مرکزی اروپا و سایر بانک‌های مرکزی بر انتظارات نرخ بهره جهانی تأثیر خواهد گذاشت. نرخ بهره پایین می‌تواند جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش دهد. بنابراین سرمایه‌گذاران به دقت این جلسات را برای کشف سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز سیاست پولی آتی زیر نظر دارند.

چشم‌انداز کوتاه مدت بازار طلا

پایین آمدن نرخ بهره از سرمایه‌های غیر سوددهی مثل طلا حمایت خواهد کرد. در کل، در کوتاه مدت قیمت طلا با ترکیبی از فشارهای صعودی و نزولی مواجه است.

نشست‌ بانک‌های مرکزی و انتشار آمارهای اقتصادی این هفته، احتمالاً در تعیین مسیر کوتاه‌مدت طلا بسیار مهم است و سرمایه‌گذاران به دنبال سیگنال‌هایی هستند که می‌توانند ارزش این فلز گرانبها را به چالش کشیده یا حمایت کنند.

به طور کلی، جو بازار طلا با توجه به موقعیت آن نسبت به میانگین‌های متحرک و سطوح حمایت و مقاومت کلیدی، به سمت چشم‌انداز صعودی در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت متمایل است. اما با توجه به حرکت نزولی، قبل از بازگشت لحن صعودی باید تثبیت شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array