به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس امپایر»، با تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش درگیری در نوار غزه، قیمت نفت در روز دوشنبه (1 آبان) بیش از یک دلار کاهش یافت.

بهای آتی نفت برنت در ساعت 4:10 صبح به وقت گرینویچ با 79 درجه کاهش به 91 دلار و 37 سنت در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز پس از کاهش 1.72 دلاری به 87.03 دلار در هر بشکه رسید.

قراردادهای هر دو شاخص نفتی، هفته گذشته بیش از 1 درصد افزایش یافته بود. در واقع، دومین جهش هفتگی متوالی شاخص نفت، به دلیل ترس از اختلال احتمالی عرضه در صورت تبدیل تنش غزه به درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، بزرگترین منطقه تامین کننده نفت جهان صورت گرفت.

به نظر می‌رسد در حال حاضر اندکی آرامش بر بازارها حکمفرما شده است، چرا که رژیم صهیونیستی تا حدودی از حمله زمینی به نوار غزه عقب نشینی کرده است. اما جدیدترین تحولات حاکی از آن است که با ادامه بمباران بخشی از لبنان، بازار سهام آسیا افت کرده است.

 آمریکا به جهت کاهش فشار بر بازار نفت به دنبال ادامه کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس از جمله روسیه، برخی تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را برداشته است.

عرضه و تقاضای نفت خام

معادلات عرضه نفت به بازارهای جهانی در حال تغییر است. ایالات متحده تحریم‌های نفتی ونزوئلا (یکی از اعضای اوپک) را لغو کرد. این اقدام می‌تواند مشکلات عرضه نفت به بازار جهانی را که با کاهش تولید اوپک و روسیه تشدید شده است، کاهش دهد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر تعادل عرضه و تقاضای بازار این است که پالایشگاه‌های چینی ذخایر نفت خام خود را در ماه سپتامبر کاهش دادند و حدود 240 هزار بشکه در روز از این ذخایر برداشت کردند. چین، به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در واکنش به افزایش قیمت نفت که در ماه جولای 2023 آغاز شد، واردات نفت را کاهش داد.

چشم‌انداز کوتاه مدت بازار نفت خام: نزولی

با تسریع تلاش‌های دیپلماتیک و کاهش محدودیت‌های عرضه، چشم‌انداز کوتاه مدت نفت نزولی به نظر می‌رسد. بازار در حال تطبیق با این تحولات ژئوپلیتیکی و زنجیره تامین است که در نهایت منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire ، businesslive

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array