به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس استریت»، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره برای تعیین جهت بازار هستند، قیمت طلا در روز دوشنبه (2 مرداد) عملکرد غیر جهت‌داری را به تصویر می‌کشد. به نظر می‌رسد فلز گرانبها به عملکرد ضعیف خود ادامه دهد، زیرا به طور گسترده انتظار می‌رود که با وجود کاهش تورم و کاهش شرایط بازار کار، افزایش اندک نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ادامه یابد.

به نظر می‌رسد بازارها با احتمال 100 درصدی بر روی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در روز چهارشنبه، قیمت گذاری کرده‌اند. انتظار می‌رود نرخ بهره از 5.125 درصد به 5.375 درصد افزایش یابد. قیمت طلا که پس از انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده کاهش درخوری را نشان داد، افزایش یافته است. بنابراین، باید دید قیمت طلا پس از جلسه فدرال رزرو به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ فلز گرانبها طی 10 روز پس از جلساتی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داده است، به طور میانگین 0.94 درصد افزایش یافته است. بنابراین، آیا سود بیشتر برای طلا در پیش است؟ ریسک اصلی در اینجا یک جلسه سیاست‌های تندروانه فدرال رزرو است که در آن بر نرخ‌های بالاتر در آینده تاکید می‌کند.

بهبود ارزش دلار قبل از برگزاری اجلاس فدرال رزرو بازار فلزات را تحت فشار قرار داده است. ارزش دلار نسبت به پایین‌ترین سطح طی 15 ماه گذشته که در اوایل ژوئیه به آن رسیده بود، افزایش یافته است. از سوی دیگر امید به توقف روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا پس از یک افزایش دیگر، قیمت طلا را در محدوده بالاترین سطح طی دو ماه گذشته نگه داشته است.

در حال حاضر بازارها بر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره تمرکز دارند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در اجلاس دو روزه روز چهارشنبه (4 مرداد) 25 واحد افزایش دهد. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو در جلسه آتی خود توقف روند افزایش نرخ بهره را اعلام کند. شایان ذکر است که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به مدت 16 ماه ادامه داشته است.
توقف چرخه افزایش نرخ بهره به نفع قیمت طلا است، چون بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

تمرکز بر شاخص دلار

یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا، عملکرد شاخص دلار است. شاخص دلار که قدرت این ارز را در برابر سایر ارزهای اصلی اندازه‌گیری می‌کند، ثابت بوده و نزدیک به اوج یک هفته‌ای خود در 20 جولای است. دلار قوی‌تر، طلا را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می‌کند و به طور بالقوه رشد فلز را محدود می‌کند. سرمایه‌گذاران به دقت حرکت دلار را در طول هفته دنبال خواهند کرد، زیرا می‌تواند فشار قابل توجهی بر عملکرد طلا وارد کند.

پیش‌بینی آینده طلا جهانی

انتظار می‌رود طلا در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳ از کانال ۲‌هزار دلاری عبور کند. در اقتصاد جهانی، طلا همواره تحت‌تاثیر دلار و نرخ بهره ایالات‌متحده قرار دارد. براین اساس مشاهده می‌شود که فلز گرانبها همچنان رابطه معکوس خود را با دلار و نرخ بهره حفظ کرده و به این روند تا اواخر سال‌۲۰۲۳ ادامه خواهد داد، از این‌رو تا زمانی‌که ارزش دلار جهانی از طریق شارژ بهره تقویت نشده ‌است، انتظارات برای صعود بهای فلز زرد در ماه‌های آتی افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد.

تحلیلگران معتقدند که فلز زرد در ۶ ماه دوم سال‌چشم‌انداز مثبت خود را حفظ خواهد کرد. آمریکا در ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ بهره خواهد بود. این امر سبب می‌شود تا شاخص دلار تا پایان سال‌جاری اندکی تقویت شود. اما ذکر این نکته ضروری است که طلا همچنان به‌عنوان مهم‌ترین دارایی پرریسک پرتفوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خواهد بود.  با استناد به این جمله باید به بازارهای نوظهور و بانک‌های مرکزی آسیا که به ذخایر طلا اهمیت می‌دهند، اشاره کرد. این موسسه تاکید دارد برآورد ما این است که طلا چشم‌‌‌‌‌‌انداز مثبت خود را در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳ حفظ کرده و در صورت بروز شرایط مناسب، حتی هر اونس آن از کانال ۲‌هزار دلاری عبور کند.

منبع: fxstreet ، fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array