به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اینکه آیا بانک مرکزی ایالات متحده آماده توقف افزایش نرخ بهره است یا خیر، می‌تواند آینده تمامی بازارها، از جمله بازارهای کالایی را تغییر دهد، زیرا دورنمای تورم و رکود در برابر تقاضای مواد خام مانند نفت و طلا قرار دارد.

در روز جمعه (14 آوریل، 25 فروردین) بحث نرخ بهره دوباره بالا گرفت، زیرا کریستوفر والر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تندروهای نرخ بهره، گفت که با وجود شواهدی مبنی بر اینکه تورم در ایالات متحده به طور پیوسته از اوج ماه‌های اخیر پایین می‌آید، خواستار ادامه انقباض پولی است. این صحبت‌ها باعث کاهش قیمت طلا شد، چرا که نرخ‌های بهره بالاتر به نفع دلار بوده و بر طلا فشار وارد می‌سازد. طلا تنها کالایی نبود که از اظهارات والر در روز جمعه ضربه خورد. پس از اینکه آژانس جهانی بین‌المللی انرژی چشم‌انداز تقاضای نفت را در سال 2023 افزایش داد، بازگشت دلار از پایین‌ترین سطح یک ساله باعث شد که نفت خام اندکی رشد کند.

فدرال رزرو طی 13 ماه گذشته 475 واحد به نرخ‌ها اضافه کرده است و آنها را از سطح 0.25 درصدی که در زمان شروع شیوع کووید-19 در مارس 2020 در آن قرار داشتند، به اوج 5 درصد رسانده است. پیش از اظهارات والر در روز جمعه، برخی از اقتصاددانان بر روی توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست 3 می قیمت‌گذاری کرده بودند. علیرغم کاهش تصویر تورم، برخی از اقتصاددانان همچنان انتظار 25 واحد افزایش نرخ بهره در 3 می را دارند. این به دلیل گزارش مشاغل ایالات متحده در ماه مارس بود که رشد حقوق و دستمزد غیرکشاورزی را تقریباً 240,000 گزارش کرد.

فدرال رزرو در تلاش برای ایجاد تعادل بین رشد مشاغل و دستمزدها با رشد تورم، کار بسیار حساسی دارد. هر دو اولویت‌های اصلی بانک مرکزی هستند، که موظف است «حداکثر اشتغال» را از طریق نرخ بیکاری 4 درصد یا کمتر تضمین کند و تورم را در حدود 2 درصد در سال قابل کنترل نگه دارد.

در حالی که سیاست‌گذاران در سراسر جهان معمولاً با دیدن تعداد مشاغل خوب جشن می‌گیرند، فدرال رزرو با وضعیت متفاوتی مواجه است. بیکاری در پایین‌ترین سطح بیش از 50 سال گذشته و متوسط دستمزدهای ماهانه که از مارس 2021 بدون توقف رشد کرده است. امنیت شغلی و درآمدی بسیاری از آمریکایی‌ها را از بدترین فشارهای قیمتی از دهه 1980 دور نگه داشته و آنها را به ادامه هزینه‌ها تشویق کرده است و تورم را بیشتر تغذیه می‌کند.

بازار طلا

گاوهای نر طلا روز جمعه (14 آوریل) به دلیل افزایش ارزش دلار از پایین‌ترین سطح یک سال اخیر از بازار خارج شدند و این باعث شد تا آنهایی که مدت طولانی در بازار بودند، بزرگترین ضرر خود را در سه هفته اخیر داشته باشند. طلای آتی تحویل ژوئن با قیمت 2015 دلار و 80 سنت مورد معامله قرار گرفته و معامله نهایی آن در کانال 2017.70 دلار در هر اونس صورت گرفت که 39.50 دلار یا 1.9 درصد در روز کاهش یافت. کمترین قیمت طلا تحویل ژوئن 2006.20 دلار بود.

این بزرگترین کاهش یک روزه در قرارداد طلای کامکس (Comex) از زمان کاهش 2.1 درصدی در 31 مارس بود. در هفته جاری، طلای ژوئن 0.5 درصد کاهش یافت. قیمت طلای اسپات که برخی از معامله‌گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، به 2004.26 دلار رسید که 35.85 دلار یا 1.8 درصد کاهش داشت. در طول جلسه قیمت حتی به 1992.46 دلار رسید. تا زمان چرخش ناگهانی روز جمعه، گاوهای نر طلا یکی از بهترین بازارهای خود را در کمتر از یک هفته داشتند؛ به طوری که تنها در سه جلسه و بین پایان روز دوشنبه و تسویه حساب پنجشنبه، بیش از 50 دلار یا 2.6 درصد به دست آوردند.

طلا

چشم‌انداز قیمت طلا

طلا اکنون با مقاومت سختی روبه‌رو شده است، زیرا جهش دلار در روز جمعه قیمت نقدی فلز زرد را از بالاترین سطح هفتگی 2048 دلار به پایین‌ترین سطح در کانال 1992 دلار کاهش و افت شدید 56 دلاری را تشکیل داد. بسته شدن هفتگی طلای اسپات در قیمت 2004 دلار یک الگوی دوجی بلاتکلیف و بالاتر از میانگین متحرک نمایی 5 هفته‌ای یا 1976 دلاری را تشکیل می‌دهد.

در هفته پیش رو، احیای حرکت صعودی به توانایی خریداران برای دفاع از مناطق حمایتی 1992 دلار و 1988 دلار بستگی دارد که در صورت عدم موفقیت می‌توان شاهد کاهش بیشتر به سمت 1976 دلار و 1967 دلار بود. در سمت صعودی، طلای اسپات باید یک حرکت پایدار به بالای 2020 دلار و به دنبال آن 2032 دلار داشته باشد تا روند صعودی را از سر بگیرد، که هدف آن آزمایش مجدد 2048 دلار و 2055 دلار قبل از رسیدن به بالاترین قیمت فعلی 2073 دلار است.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array