ایران دکونومی: از آنجایی که در تعاریف جدید مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، مسائلی همچون سودآوری، حفظ سلامت انسان و محیط زیست مطرح است، گفتگویی در خصوص برگزاری کمپین‌های مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ، با روابط عمومی این شرکت انجام شد که در ادامه آن را خواهید خواند:

ایده صرف امتیاز کاربران در امور خیریه از کجا شکل گرفت؟ تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

ایده اولیه این طرح در اواخر سال ۱۳۹۹ با توجه به افزایش فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی و شکل‌گیری کلاب مطرح و بررسی شد. پس از اجرایی شدن آن در فروردین ۱۴۰۰، توانستیم تا امروز ۱۵ کمپین با همکاری خیریه‌ها و موسسات نیکوکاری اجرا کنیم.

اگرچه، اسنپ از ابتدای فعالیت، اقداماتی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده است. این اقدامات شامل معافیت کاربران راننده دارای معلولیت، تخفیف‌های ویژه کاربران مسافر و غیره می‌شود. از سال ۱۴۰۰ بخش نیکوکاری کلاب، با هدف تسهیل مشارکت کاربران در طرح‌های نیکوکاری، به اسنپ کلاب (باشگاه مشتریان) اضافه شد.

در این بخش، کاربران می‌توانند امتیازهایی را که بعد از استفاده از خدمات سوپر‌اپ اسنپ دریافت کرده‌اند، به کار نیک تبدیل کنند. نیکوکاری‌کلاب شامل طرح‌هایی است که در همکاری و مشارکت با خیریه‌ها و موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود و در بازه زمانی مقرر برای همراهی کاربران اسنپ در نیکوکاری‌کلاب قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند به‌راحتی و بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها با امتیازهای اسنپ‌کلاب خود در این طرح‌ها مشارکت کنند. اسنپ به ازای امتیازهای کاربرانش مبلغ مشخصی را به حساب خیریه در راستای هدف طرح واریز می‌کند.

اسنپ تلاش می‌کند خیریه‌های مجری طرح‌های نیکوکاری‌کلاب را با دقت بسیار از بین خیریه‌های خوشنام و دارای شفافیت مالی انتخاب کند. بعد از پرداخت هزینه به این خیریه‌ها از آن‌ها گزارش هزینه‌کرد دریافت می‌شود و این گزارش به‌طور شفاف از طریق کانال‌های ارتباطی اسنپ در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. معیار انتخاب طرح‌ها نیز بر اساس اثرگذاری ماندگار بنا شده و ایده‌های بنیادین با تاثیرگذاری بلندمدت شانس بیشتری برای قرارگیری در بخش نیکوکاری‌کلاب اسنپ را دارند.

با گذشت بیش از دو سال از شروع طرح‌های نیکوکاری، تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۴ طرح نیکوکاری، کاربران ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۴۵ مرتبه در طرح‌ها مشارکت کردند و اسنپ نیز ۸ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان به خیریه‌ها پرداخت کرده است. 

به‌طورکلی از ابتدا تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ از بین طرح‌های نیکوکاری چهار طرح برای بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت، چهار طرح برای آموزش و سلامت کودکان، سه طرح برای توسعه مناطق کم‌برخوردار، دو طرح برای توانمندسازی زنان و یک طرح در حوزه محیط‌زیست اجرا شده است.

اسنپ

مسئولیت اجتماعی اسنپ را در راستای تعریف محصول (مثل حذف کمیسیون کاربران راننده با شرایط خاص) می‌بینید یا کمپین‌های نیکوکاری با مشارکت کاربران؟ چرا کمپین‌ها اینقدر مختلف است و تمرکز بر حوزه خاصی نیست؟

استراتژی مسئولیت اجتماعی اسنپ در انتخاب و ارائه‌ طرح‌ها به دو شکل همسو و مرتبط با ماهیت کسب‌وکار (high-fit) و همچنین همسو و هم‌راستا با نیاز جامعه (low-fit) تدوین می‌شود.

به‌طورکلی، طرح‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ را می‌توان در سه دسته نیکوکاری (شامل دو بخش نیکوکاری کلاب و حمایت اجتماعی)، معافیت‌ها و تخفیف‌ها (شامل معافیت‌ از کمیسیون ویژه کاربران راننده و تخفیف‌های ویژه کاربران مسافر) و دسترس‌پذیری اپلیکیشن برای گروه‌های خاص مانند افراد دارای معلولیت تقسیم‌بندی کرد. 

معافیت‌های کاربران راننده و تخفیف‌های ویژه کاربران مسافر از جمله طرح‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ است که کاملاً همسو و هم‌راستا با ماهیت کسب‌و‌کار اجرا می‌شود. 

اسنپ یک اپلیکیشن برای تمام نیازهاست. این اپلیکیشن بستری فراهم کرده است که شهروندان بتوانند بسیاری از نیازهای روزمره خود را یکجا رفع کنند و تجربه زندگی راحت‌تر، سریع‌تر و به‌صرفه‌تری داشته باشند. یکی از نیازهای انسان‌ امروز نیاز به همدلی و نیکوکاری کردن است تا از این طریق در جامعه‌ای سالم‌تر، مرفه‌تر و با آسیب‌های اجتماعی و محیط‌زیستی کمتر زندگی کند.

اسنپ این نیاز کاربرانش را در کنار سایر نیازها از جمله حمل‌ونقل، درمان، غذا، سفر و غیره دیده و آن را در اسنپ‌کلاب و در قالب طرح‌های نیکوکاری پاسخ داده است. بنابراین طرح‌های متنوع نیکوکاری اسنپ‌کلاب که با همکاری خیریه‌های خوشنام و معتبر اجرا می‌شود از این منظر همسو و هم‌راستا با هدف و چشم‌انداز این اپلیکیشن است و تنوع در طرح‌های نیکوکاری و گروه‌های هدف نیز برای جلب نظر و مشارکت افراد با سلایق و رویکردهای مختلف در سطح جامعه است.

چه الگوهایی از مسئولیت اجتماعی اوبر گرفتید؟

بررسی تجربیات موفق در ایران و جهان نه‌ تنها در حوزه مسئولیت اجتماعی بلکه در تمامی فعالیت‌ها می‌تواند مفید باشد و اسنپ نیز بررسی‌هایی از این‌ دست را در دستور کار دارد. از همین رو، در تجربه‌های جهانی، مانند کرونا، فعالیت‌های مشابهی در تمامی دنیا صورت گرفت. 

اما نکته حائز اهمیت این است که با وجود اهمیت مرور تجربه‌های جهانی، برخی حوزه‌ها همچون مسئولیت اجتماعی در اکثر مواقع نیازمند انطباق طرح‌ها و اقدامات با فرهنگ و نیازهای جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. بر همین اساس می‌توان گفت استراتژی و اقدامات کلی اسنپ در حوزه مسئولیت اجتماعی بر اساس نیاز جامعه طراحی و اجرا می‌شود.

 با توجه به فعالیت اصلی اسنپ که حمل‌ونقل است، در روزهای آلودگی هوا، چه کاری در راستای مسئولیت اجتماعی انجام شده است؟

برطرف‌ کردن مشکلات مربوط به آلودگی هوا از مسئولیت‌های اصلی سازمان‌ها و نهادهای اجرایی ذی‌ربط است. معضلاتی از این‌ دست نیازمند اتخاذ سیاست‌های کلان و اقدامات گسترده است. با وجود این، اسنپ تلاش می‌کند به سهم خود به این موضوع به چشم یک رسالت نگاه کند و همواره گزارش‌های شفافی از اقداماتش در اختیار مخاطبان قرار دهد. 

در نهایت، تاکسی‌های اینترنتی از طریق کاهش ترددهای غیرضروری و کاهش تردد تک‌سرنشین به مصرف کمتر انرژی کمک می‌کنند.

همچنین اسنپ از طریق ارائه گزارش‌های فصلی (همچون بررسی رفتار ترافیکی شهروندان) تلاش می‌کند در تسهیل جابه‌جایی‌های درون‌شهری و اثرگذاری بر بار ترافیکی در ساعات پیک رفت‌وآمد نقش داشته باشد. در این گزارش‌ها، اطلاعاتی همچون پرتقاضاترین شهرها در ساعات اوج رفت‌وآمد و وضعیت عرضه و تقاضا و قیمت سفر در ساعات پیک ارائه می‌شود. 

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array