به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، توکن بومی شبکه بلاکچین سولانا (SOL)، روز 18 ژانویه (28 دی) با کاهشی 9 درصدی به پایین‌ترین سطح چند هفته اخیر خود یعنی 91.40 دلار رسید. البته ریجکت شدن قیمت در منطقه 100 دلار طی 15 روز گذشته ادامه داشته است. با این حال، با توجه به اینکه کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای سال 2024 نتوانسته است سطوح بالای 1.6 تریلیون دلار را حفظ کند، این موضوع نباید خیلی نگران‌کننده باشد. به علاوه، علیرغم عقب‌نشینی اخیر، سولانا (SOL) در ماه دسامبر جهش خیره‌کننده 84 درصد را شاهد بود. در ادامه این مطلب، به اختصار به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که در معکوس شدن روند حرکت این دارایی تاثیرگذار بوده‌اند.

پایان فومو (FOMO) ناشی از ایردراپ‌ها و لیست شدن توکن‌های SPL سولانا

به عقیده تحلیلگران، احساس فومو (FOMO) یا همان ترس از دست دادن، عامل مهمی بود که پس از ایردراپ‌های توکن‌های SPL، مثل جیتو (JTO)، بانک (BONK) و سگ کلاهدار (WIF)، رالی سولانا (SOL) در دسامبر 2023 را پایه‌ریزی کرد. این جنبش، تقاضا برای تلفن‌های همراه سولانا با نام ساگا (Saga) را به شدت بالا برد. ولی به نظر می‌رسد که این هیاهو تقریباً فروکش کرده است، زیرا توکن BONK در روزهای 17 و 18 ژانویه (27 و 28 دی) با 15 درصد اصلاح قیمت مواجه شد، و JTO در همان دوره 19 درصد کاهش یافت.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در اصلاح اخیر، خوش‌بینی کاذب ناشی از انتظارات ایردراپ توکن‌های جدید بود. برخی از پروژه‌ها بیش از حد انتظار طول کشیدند، در حالی که برخی دیگر تنها با یک پامپ موقت و کوتاه‌مدت برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) آن همراه بودند که پس از مدتی به کلی محو شدند. تحلیلگران و اینفلوئنسرها لیستی از امیدوارکننده‌ترین فرصت‌ها را به سرمایه‌گذاران ارائه کردند، اما تقریباً هیچ یک از این توکن‌ها به ارزش و حجم مناسب نرسیدند.

یکی از عوامل مهم ایجاد این خوش‌بینی درباره عملکرد توکن SOL، از رشد سپرده‌ها در صنعت امور مالی غیرمتمرکز این شبکه بلاکچین ناشی می‌شود.

کل ارزش قفل شده در شبکه سولانا
کل ارزش قفل شده در شبکه سولانا؛ منبع: DefiLlama

کل ارزش قفل شده (TVL) برحسب توکن‌های سولانا (SOL) در این شبکه، روز 19 دسامبر 2023 (28 آذر) به حداکثر رقم 15.4 میلیون رسید که نشان‌دهنده رشد 60 درصدی نسبت به ماه قبل بود. با این حال، از آن زمان تاکنون، این معیار در حدود 14 میلیون تثبیت شده است. علاوه بر رشد معیار TVL در راه‌حل‌های لیکوئید استیکینگ Jito و Marinade Finance، برنامه‌های Kamino، Orca و Solend DeFi نیز موفق عمل کردند و هر کدام بیش از 150 میلیون دلار سپرده جذب نمودند.

علاوه بر این، رشد غیرقابل انکاری در فعالیت شبکه سولانا از نظر تراکنش‌ها و حجم معاملات به چشم می‌خورد، اگرچه تعداد آن هنوز از رقبایی مانند پالیگان یا بایننس اسمارت چین بسیار کمتر است.

جایگاه سولانا در میان بلاکچین های برتر
بلاکچین‌های برتر بر اساس حجم معاملات دپ‌ها. منبع: DappRadar

استحکام شبکه سولانا راه را برای بهبود قیمت توکن SOL هموار می‌کند

اتکای شدید سولانا به اعتبارسنجی با پردازش‌های سنگین، موج عظیمی از انتقادات را به سمت این پروژه سرازیر کرده است. با این وجود، این شرایط یه طور همزمان فرصتی منحصر به فرد برای DAppهایی ایجاد کرده است که به پهنای باند گسترده‌تری نیاز دارند؛ مانند راه‌اندازی توکن، مجموعه توکن‌های غیرمثلی (NFT)، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی. در همین راستا، بر اساس داده‌های کریپتو اسلم (CryptoSlam) شبکه سولانا به سومین شبکه بزرگ از نظر حجم بازار NFT تبدیل شده است.

حجم بازار NFTها در شبکه سولانا
حجم 30 روزه بازار NFTها در شبکه سولانا؛ منبع: CryptoSlam

حجم معاملات NFT در شبکه سولانا به 270.5 میلیون دلار رسیده و تنها 20 درصد از اتریوم عقب‌تر است. ازجمله شناخته‌شده‌ترین NFTهای سولانا می‌توان به Saga Monkes، Froganas، Mad Lads و Tensorians اشاره کرد.

فعالیت در شبکه سولانا با توجه به انعطاف‌پذیری آن از نظر حجم فعالیت دپ‌ها و TVL، از خطر یک اصلاح شدید قیمت خبر نمی‌دهد. با این حال، به دنبال افزایش بیش از حد انتظارات مربوط به ایردراپ‌ها و عملکرد توکن SPL، فشار منفی بر تقاضای توکن SOL اعمال شده است.

اگر این شبکه بلاکچین همچنان به جلب علاقه از سوی پروژه‌هایی ادامه دهد که به ثبات آن در مواجهه با “تقاضای بیش از حد پردازش شبکه” اهمیت می‌دهند، پتانسیل صعودی برای رمزارز SOL وجود خواهد داشت. این امر از آن جهت قابل توجه است که اکثر رقبا با مشکل افزایش کارمزد تراکنش‌ها یا بی‌ثباتی طولانی مدت شبکه دست و پنجه نرم می‌کنند.

گفتنی است که در زمان نگارش این مطلب سولانا (SOl) با کمتر از یک درصد کاهش روزانه، با قیمتی در حدود 92 دلار در حال معامله شدن است و ارزش بازار آن به حدود 47.5 میلیارد دلار می‌رسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array