به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از شروع قدرتمند ماه اکتبر و عبور بیت کوین (BTC) از مرز 28000 دلار، قیمت رمزارز اول بازار با کاهش 1.87 درصدی وارد مرحله اصلاح شده و در این لحظه با قیمتی در حدود 27581 دلار معامله می‌شود. کاهش اخیر قیمت در حالی رخ می‌دهد که جهش در بازده اوراق قرضه، تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های ریسکی را کاهش داده است.

روز دوشنبه، بیت کوین از مرز 28500 دلار گذشت که تاحدودی به خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال پس از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس ایالات متحده (ETF) برای معاملات آتی اتریوم مربوط می‌شد. با این حال، این نوع محصولات نتوانستند به اندازه همتایان بیت کوین خود، شور و هیجان در بازار ایجاد کنند. سیسی لو مک کالمن (Cici Lu McCalman)، بنیانگذار مشاور بلاکچین، Venn Link Partners، در این خصوص می‌گوید:

«افزایش اخیر قیمت کوتاه مدت بود، زیرا محیط کلان همچنان در مورد وضعیت افزایش نرخ بهره بدبین است. افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا نیز بر بیت کوین تاثیر گذاشته است.»

بازده 10 ساله اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده به سطوحی نزدیک می‌شود که از سال 2007 تاکنون مشاهده نشده بود. این وضعیت به‌نوبه‌خود، منعکس‌کننده احتمال فزاینده دوره طولانی‌تر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مبارزه با تورم است. این شرایط سخت مالی چالش‌هایی را برای دارایی‌هایی مانند بازار سهام و ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

بیت کوین

آیا سه ماهه آخر امسال برای بیت کوین پر بار است؟

از نظر تاریخی، سه ماهه چهارم سال برای بیت کوین و بازارهای ارزهای دیجیتال روزهای خوبی بوده است. بیت کوین در سال جاری افزایش 67 درصدی ارزش خود را تجربه کرده است که نشان دهنده بهبود نسبی پس از سقوط سنگین سال 2022 است. با این حال، هنوز فاصله قابل توجهی با بالاترین قیمت خود یعنی 69000 دلاری دارد که در طول پاندمی کرونا به دست آورده بود. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، در طول یک دهه گذشته، بیت‌کوین به‌طور میانگین در ماه اکتبر شاهد افزایش 24 درصدی بوده است.

از سوی دیگر، تسلط بیت کوین در معاملات ارزهای دیجیتال ایالات متحده نیز در حال رشد است، به طوری که 71 درصد از حجم معاملات صرافی‌های آمریکایی در ماه سپتامبر را تشکیل می‌دهد. این رقم از 66 درصد ثبت شده در دوره بحران‌های بانکی ماه مارس یبشتر است. یکی از دلایل احتمالی این تغییر، حرکت معامله‌گران نهادی به سمت بیت‌کوین به دلیل افزایش بازدهی واقعی و افزایش ریسک‌پذیری در سطح جهان است.

تحلیل قیمت بیت کوین (BTC)

روز دوشنبه، بیت کوین با یک شکست مقاومتی قوی به بالای 28000 دلار رسید و امید به صعود بعدی به سمت تراز 31000 دلار را در میان معامله‌گران افزایش داد. با این حال، کاهش امروز به زیر تراز 27900 دلار نشان می‌دهد که گاوها کنترل کامل بازار را در دست ندارند.

این دارایی دیجیتال، پیش از آغاز روند اصلاحی خود، موفق شد مقاومت 28500 دلاری را نیز لمس و سقف روزانه خود را در حدود تراز 28565 دلار ثبت کند. در نهایت، قیمت با یک اصلاح نزولی، حمایت‌های مهم 28200 و 28000 دلاری را یکی یکی از دست داد و حتی به زیر سطح فیبوناچی اصلاحی 50% حرکت صعودی 26690 دلار به 28565 دلار رسید.

علیرغم کاهش اخیر، بیت کوین همچنان بالای 27400 دلار و میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته معامله می‌شود. علاوه بر این، یک خط روند صعودی اصلی با حمایتی نزدیک به 27400 دلار نیز در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) در حال شکل‌گیری است.

اولین مقاومت در روند صعودی این رمزارز نزدیک به سطح 27850 دلار واقع است. مقاومت کلیدی بعدی نیز نزدیک به سطح 28000 دلار مانع ادامه فعالیت خریداران می‌شود. بسته شدن قیمت بالاتر از مقاومت 28000 دلاری می‌تواند آغازگر یک روند صعودی تازه باشد.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

در این حالت، قیمت می‌تواند به سمت مقاومت 28500 دلار صعود کند. هر گونه افزایش بیشتر حرکت به سمت تراز 29200 دلار را در پی داشته و زمینه‌ساز فتح کانال 30 هزار دلار خواهد بود.

احتمال افت بیشتر قیمت بیت کوین

اگر بیت کوین نتواند از مقاومت 28000 دلاری عبور کند، روند اصلاحی آن همچنان ادامه می‌یابد. اولین حمایت در این روند نزولی نزدیک به سطح 27400 دلار و خط روند مذکور خواهد بود. حمایت مهم بعدی نیز نزدیک به سطح 27250 دلار یا میانگین متحرک ساده 100 است. شکست نزولی و بسته شدن قیمت پایین‌تر از تراز 27250 دلار ممکن است قیمت را به حدود 26800 دلار برساند. در این سناریو، سطوح 26650 دلار و 26000 دلار نقش حمایت‌های بعدی برای جلوگیری از سقوط به کانال 25 هزار دلار را ایفا می‌کنند.

در نمای یک ساعته جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)، اندیکاتور MACD در منطقه صعودی سرعت خود را از دست می‌دهد و شاخص مقاومت نسبی (RSI) زیر سطح 50 است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array