به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گزارش شده است که شرکت هوافضای مشهور اسپیس ایکس (SpaceX ) متعلق به ایلان ماسک قصد دارد بیت کوین‌های خود را بفروشد. این خبر، در کنار ورشکستگی یک غول املاک چینی و ترس از افزایش نرخ بهره از جمله تئوری‌هایی هستند که در مورد افت یکباره قیمت بیت کوین مطرح شده است.

روز گذشته قیمت بیت کوین در عرض 10 دقیقه به طور ناگهانی بیش از 8 درصد کاهش یافت و بازار بزرگ ارزهای رمزپایه را با خود همراه کرد. این اتفاق تبعات ناگواری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کریپتو در پی داشت. در حالی که معمولاً در مورد دلیل ریزش ناگهانی بازار، اتفاق نظر وجود ندارد، چندین تحلیلگر تئوری‌های مختلفی را در این خصوص منتشر کرده‌اند.

فروش بیت کوین توسط اسپیس ایکس (SpaceX)، ترس از نرخ بهره

جاش گیلبرت (Josh Gilbert)، تحلیلگر بازار EToro، این کاهش را به گزارشی نسبت می‌دهد که مدعی شد اسپیس ایکس ممکن است بخشی یا تمام دارایی 373 میلیون دلاری بیت کوین خود را دامپ کند. این خبر باعث کاهش ناگهانی قیمت شد.

«هر زمان نام بزرگی در این صنعت قصد فروش بیت کوین داشته باشد، به ویژه شخصی با تاثیرگذاری ایلان ماسک، قیمت بی‌تردید تحت فشار قرار می‌گیرد.»

به عقیده گیلبرت، دومین نظریه احتمالی می‌تواند تغییر سریع در احساسات حاکم بر بازار باشد که به دنبال انتظار افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک از سوی فدرال رزرو ایالات متحده ایجاد شد. گیلبرت توضیح داد: «اگر ضعف‌هایی را که در چند هفته گذشته در بازارهای جهانی به‌ویژه دارایی‌های ریسکی مشاهده کرده‌ایم در نظر بگیریم، این انتظار که احتمالاً نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالاتر باقی می‌مانند می‌تواند دستورالعملی برای یک پولبک عمیق بوده باشد.»

وی افزود: «بیت‌کوین در ماه گذشته برای رسیدن به سطوح بالاتر تلاش کرد ولی در بازه‌ای محدود بین 29 تا 30 هزار دلار معامله شد و اخبار خوبی برای بالابردن ارزش آن وجود نداشت، و در نهایت این فروش گسترده افزایش یافت.»

بازده اوراق قرضه دولتی

تینا تنگ (Tina Teng)، تحلیلگر بازار CMC Markets، نظر متفاوتی را به اشتراک گذاشت و به افزایش اخیر بازده اوراق قرضه دولتی به عنوان علت اصلی این فروش گسترده اشاره کرد. تنگ توضیح داد که افزایش بازده اوراق قرضه معمولاً  نشان‌دهنده کاهش نقدینگی در بازار است. به گفته وی: “این می‌تواند دلیل اصلی سقوط یکباره ارزش ارزهای دیجیتال باشد.”

علاوه بر این، تنگ گفت در حالی که بحران اورگراند و خبر ورشکستگی آن می‌تواند تاثیری غیرمستقیم بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد، فکر نمی‌کند که این یکی از دلایل اصلی کاهش اخیر باشد. او توضیح داد: «این اتفاق بیشتر بر احساسات بازار نسبت به اقتصاد چین و سرمایه‌گذاران آن تأثیر گذار است.»

یوان چین همچنان خطری برای بیت کوین است

با این حال، در حالی که تنگ بحران اورگراند را به عنوان یکی از دلایل اصلی نوسان قیمت بیت کوین نادیده می‌گیرد، مارکوس تیلن (Markus Thielen)، رئیس تحقیقات Matrixport ادعا می‌کند که خطر کاهش ارزش یوان چین ممکن است نقش مهمی در فروش گسترده بازار کریپتو داشته باشد.

«بزرگترین ریسک در مقیاس کلان، کاهش بالقوه ارزش یوان چین است که در پایین‌ترین سطح از سال 2007 معامله می‌شود.»

در آگوست 2015 (مرداد 1394)، زمانی که چین برای آخرین بار ارزش یوان را کاهش داد، قیمت بیت کوین در طی دو هفته پس از این کاهش، 23% از ازرش خود را از دست داد و قبل از شروع یک رالی بزرگ، آن سال را با 59% کاهش به پایان رساند.

فروش دارایی توسط نهنگ‌ها

در حالی که رویدادهای خبری مهمی طی این چند روز وجود داشت که می‌توانست مسئولیت این ریزش سنگین را بر عهده بگیرد، معامله‌گر معروف بازار مشتقات با نام مستعار TheFlowHorse به کوین تلگراف گفت که این کاهش ناگهانی می‌تواند ناشی از فروش بزرگ توسط یکی از نهنگ‌های بازار باشد که منجر به اعمال فشار بیشتر بر مشتقات شده است.

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل داده کوین گلس (Coinglass)، ظرف چهار ساعت بیش از ۴۲۷ میلیون دلار در پوزیشن‌های خرید بیت کوین لیکوئید شده است. در طول 24 ساعت گذشته نیز بیش از 822 میلیون دلار سرمایه معامله‌گران در پوزیشن‌های خرید باز که منتظر افزایش قیمت بیت کوین بودند، لیکوئید شد.

لیکوئید شدن وزیشن خرید بیت کوین
بیش از 427 میلیون دلار پوزیشن خرید بیت کوین در 24 ساعت گذشته لیکوئید شده است. منبع: Coinglass

در این میان، هورس (Horse) با «گمان‌زنی محض» خواندن بسیاری از توضیحات مربوط به این کاهش، اظهار داشت از آنجایی که گزارش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار حاکی از تأیید صندوق قابل معامله در بورس (ETF) فیوچرز اتریوم بود، می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که شاید یک صندوق بزرگ، دارایی بیت‌کوین خود را برای «راه‌اندازی یک ETF اتریوم به طور گسترده دامپ کرده باشد.»

بر اساس داده‌های تریدینگ ویو (TradingView)، پس از این سقوط سنگین، وضعیت بیت کوین اندکی بهبود یافته است و طی دو ساعت 1.2 درصد از ارزش از دست رفته خود را بازیافت. این دارایی رمزپایه اکنون با 7.65 درصد کاهش روزانه، با قیمت 26512 دلار معامله می‌شود. برخی معتقدند خبر احتمال تایید ETF آتی اتریوم در ماه اکتبر تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین داشته است.

نمودار بیت کوین

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array