به گزارش ایران دکونومی، مهرداد توکلی، بنیان‌گذار ابرکلاس درباره عنوان رویدادی که روز جمعه ۲۶ خرداد ماه برگزار شد، گفت: «قرار است کتابی منتشر شود که به بررسی Vsan می‌پردازد.» توکلی از حضار پرسید که چه کسانی در سازمان خود از vSAN استفاده کرده‌اند و چرا؟ یکی از مهندسان حاضر در این رویداد گفت: «از وی‌سن vSAN استفاده می‌کنیم چون به یک سخت‌افزار خاص وابسته نیست. نیازی به پرداخت هزینه‌ای برای لاینسس ندارد و ساده است.» یکی دیگر از حاضران در سالن، اضافه کرد که گاهی باید SDS داشته باشیم و برای این موضوع بهتر است vsan را انتخاب کنیم. آخرین پاسخ‌دهنده به سوال موسس «ابرکلاس» گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که سن (SAN) بهتر است یا وی‌سن (vSAN)، در واقع نباید این دو را با هم مقایسه کرد. ما باید با توجه به اهداف سازمانی بین SAN یا vSAN یکی را انتخاب کنیم.»

مهرداد توکلی درباره انتخاب بین SAN یا vSAN این‌گونه توضیح داد: «به نظر من هر دو را می‌توان انتخاب کرد. با توجه به هدف سازمان یکی از این‌‌ها انتخاب می‌شود، اما نباید هیچ‌کدام را کنار گذاشت. خیلی از سازمان‌های بزرگ دنیا مثل شرکت دِل هم همین‌ کار را کرده‌اند؛ چون SAN و  vSAN، هر کدام جایگاه مخصوص به خود را دارد.» موسس ابرکلاس در ارائه خود به بررسی راه‌حل‌های HCI پرداخت و سپس افزود: «کمپانی‌های مختلف در اروپا و امریکا از یکی از این راه‌حل‌ها استفاده می‌کنند. اگر از Vms  استفاده کنیم، می‌توانیم استانداردسازی، اتوماسیون، ساده‌سازی اسکیل‌ها، مدیریت زمان را انجام دهیم.»

توکلی، در ارائه‌اش بلوک‌های سازنده نرم‌افزار Vms را توضیح داد و از حاضران رویداد خواست که این نرم‌افزارها را نصب کنند. او در ادامه صحبت‌هایش افزود: «با Vms، اوضاع شرکت‌‌ها بهتر می‌شوند و به‌روزرسانی‌ها راحت‌تر انجام خواهد شد.» 

موسس ابرکلاس گفت که «vSAN» از سال ۲۰۱۳ وجود داشته و نسخه رسمی آن در مارس ۲۰۱۴ در دسترس عموم قرار گرفت. در حال حاضر نسخه پنجم وی‌سن در دسترس است. وی‌سن می‌تواند به‌صورت لایه‌ای توزیع‌شده در دسترس عموم قرار بگیرد. توکلی گفت: «زمانی که نسخه پنج و نیم وی‌سن آمد، نسبت به کارایی آن مطمئن نبودم.» و سپس توضیحات بیشتری درباره وی‌سن و اس‌دی‌اس داد. وی افزود: « اس دی‌ اس، فضاهای ذخیره‌سازی اشتراکی است که برای راه‌اندازی‌اش باید در کلاستر تیک بزنیم. اس‌دی‌اس، مانند استورج‌های دیگر نیازمند نگهداری‌ است و دو مدل هایبرید و آل‌فلش از آن وجود دارد. دیسک‌ها را تا یک تعدادی روی هم می‌گذاریم و نتیجه آن دو اسکیل است. در استورج‌های فیزیکی محدودیت دیسک داریم. البته در حال حاضر اسکیل اوت در بسیاری از استورج‌های جدید به وجود آمده که شرکت دل از آن استفاده می‌کند.»

توکلی تاکید کرد که استورج‌های وی‌سن به نگهداری نیاز دارند. او گفت: «دانش راه‌اندازی و نگهداری استورج‌های vSAN اهمیت زیادی دارد و اگر کسی دانش نگهداری از آن را ندارد، بهتر است از استورج‌های فیزیکی استفاده کند. با استفاده از سیاست‌های استورج وی‌ام، شما می‌توانید اجرای بهتری داشته باشید و از تعامل بیشتری در سیستم برخوردار باشید. اما اگر طراحی درستی نداشته باشید، در اسکیل‌آپ به مشکل می‌خورید.» بنیان‌گذار استارتاپ آموزشی ابر کلاس، مفهوم دیسک گروپ را توضیح داد که در معماری استوریج، مجموعه‌ای از دیسک‌هاست و از تمام قابلیت‌های دیسک‌ها استفاده می‌کند. او تاکید کرد که  این مفهوم به تازگی ارائه شده و سپس به مدل‌های راه‌اندازی وی‌سن پرداخت. او گفت: «در چهار حالت می‌توان وی‌سن را راه‌اندازی کرد. در وی‌سن دیتااستور می‌توان به صورت سنتی یا در محیط‌های کلاود (ابری)از آن استفاده کرد.» بنیان‌گذار ابرکلاس در پایان بخش اول سخنرانی‌اش به ابژه‌های ماشینی اشاره کرد: «می‌توان برای هر کدام از ابژه‌ها یک سناریوی نگهداری داشت.» در کل، سخنرانی ابتدایی مهرداد توکلی توضیحاتی تکمیلی درباره vSAN بود.

عکس‌ها از: الهام سلامی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array