به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، از روز 12 می (22 اردیبهشت)، اتر تلاش داشته است حمایت 1800 دلاری را حفظ کند، زیرا سرمایه‌گذاران با فشارهای ناشی از وخامت محیط نظارتی حاکم بر ارزهای دیجیتال و هزینه‌های بالای گس در شبکه اتریوم مواجه هستند. به علاوه، سه شاخصی که کاهش تقاضا برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و فقدان تقاضای خرید اهرمی از سوی معامله‌گران حرفه‌ای را نشان می‌دهد، تاثیری منفی بر قیمت اتر داشته است.

تلاش رگولاتورها برای محدودیت هرچه بیشتر واسطه‌های ارزهای دیجیتال

بر اساس اسناد دادگاهی که روز 15 می (25 اردیبهشت) ثبت شد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در رابطه با درخواست کوین بیس برای وضع مقررات شفاف در حوزه رمزارزها، پاسخ رسمی خود را به دادگاه ارائه کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که وضع هر گونه قوانین در این حوزه سال‌ها طول خواهد کشید، ولی اقدامات اجرایی در این مدت ادامه خواهد داشت.

روز 16 می (26 اردیبهشت)، شورای امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، متشکل از وزرای دارایی همه کشورهای عضو این اتحادیه، مقررات مورد انتظار بازارهای دارایی‌های رمزپایه (MiCA) را تصویب کرد؛ قرار است این قوانین تا اواسط سال 2024 به مرحله اجرا درآیند.

به استدلال برخی از صاحب‌نظران، MiCA با این اقدام، رشد کسب و کار را در منطقه تسهیل می‌کند. برخی دیگر به خطرات حفظ حریم خصوصی برای داده‌های شخصی کاربران و خطرات بالقوه راه‌حل‌های غیر حضانتی، از جمله برنامه‌های مالی غیرمتمرکز اشاره کرده‌اند.

کاهش سپرده‌ها در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DApp) نگران‌کننده است

شبکه اتریوم اکنون با مشکلات ناشی از افزایش هزینه‌های گس دست‌وپنجه نرم می‌کند که هزینه‌های مرتبط با پردازش تراکنش‌ها، از جمله مواردی که توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود را دربرمی‌گیرد. طی چهار هفته گذشته، میانگین کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه بالای 9 دلار بوده و همین امر تقاضا برای استفاده از DAppها را به شدت محدود کرده است.

اکنون مجموع سپرده‌های اتر در شبکه اتریوم به پایین‌ترین سطح خود از آگوست 2020 (مرداد 99) رسیده است. چنین تحلیلی تأثیرات استیکینگ اتریوم که اخیراً امکان برداشت آن فراهم شده است را نادیده می‌گیرد.

کل سپرده‌های اتریوم
کل سپرده اتر در برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم. منبع: DefiLlama

طبق داده‌های پلتفرم دیفای لاما (DefiLlama)، کل ارزش اتر قفل شده در برنامه‌های غیرمتمرکز روز 16 می (26 اردیبهشت) به 14.9 میلیون ETH رسیده است. این رقم در مقایسه با 16.5 میلیون ETH دو ماه قبل، کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد. بد نیست بدانید، کل ارزش قفل شده (TVL) در زنجیره هوشمند بایننس ( BNB) در همان دوره ثابت بوده و این معیار در شبکه پالیگان (MATIC) حدود 29 درصد افزایش یافته است.

پیشتازی حجم معاملات بایننس اسمارت چین در صرافی‌های غیرمتمرکز

شاید اتریوم از زمان آغاز به کار خود، به‌لحاظ حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) پیشرو بوده باشد، اما این موقعیت اکنون توسط بایننس اسمارت چین به چالش کشیده شده است. سهم بازار اتریوم از نظر حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در هفته منتهی به 5 مارس (14 اسفند 1401) به 75 درصد رسید، اما در هفته منتهی به 14 می (24 اردیبهشت) این رقم تا پایین‌ترین سطح خود یعنی 39.6 درصد کاهش یافت.

حجم معاملات اتریوم در صرافی
حجم هفتگی معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) . منبع: DefiLlama

برنده‌های بازار به لحاظ حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) از 5 مارس تاکنون آربیتروم (با افزایش از 7% به 14%) و بایننس اسمارت چین (از 5.6% به 31% ) بوده‌اند. ممکن است استدلال کنید که موفقیت راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم نشان‌دهنده صعودی بودن قیمت اتر است، اما این رابطه، چندان رابطه مستقیمی نیست.

دیدگاه نزولی معامله‌گران حرفه‌ای

معاملات فیوچرز سه ماهه اتر در میان نهنگ‌ها و میزهای آربیتراژ محبوبیت زیادی دارد. با این حال، این قراردادهای دارای بازه ماهانه ثابت، معمولاً با اختلاف قیمت جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، که نشان می‌دهد فروشندگان برای به تاخیر انداختن زمان تسویه حساب خود، پول بیشتری می‌خواهند.

در نتیجه، قراردادهای فیوچرز اتر (ETH) در بازارهای سالم باید با 5 تا 10 درصد پرمیوم سالانه معامله شوند و این وضعیتی است که با عنوان کنتانگو (contango) شناخته می‌شود و مختص بازار رمزارزها نیست.

فیوچرز سه ماهه اتریوم
پرمیوم سالانه معاملات فیوچرز 3 ماهه اتر. منبع: Laevitas

معامله‌گران حرفه‌ای اتر از اوایل آوریل (اواسط فروردین) از هرگونه پوزیشن لانگ اهرمی (شرط‌بندی صعودی) اجتناب کرده‌اند. علاوه بر این، پرمیوم آتی 1٪ فعلی اتر در آستانه منفی شدن است که با عنوان بک‌واردیشن (Backwardation) شناخته می‌شود و درصورت تأیید، یک پرچم قرمز هشداردهنده مبنی بر تسلط تقاضای نزولی بر بازار است.

به طور خلاصه، این سه شاخص یعنی کاهش کل ارزش قفل شده شبکه (TVL)، سهم کم سابقه بازار در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و عدم تقاضای خرید اهرمی نشان می‌دهند که شکستن مقاومت 1900 دلاری در کوتاه‌مدت کار بسیار دشواری خواهد بود. در حال حاضر، خرس‌ها بازار اتر را در دست دارند و از احتمال اصلاح بیشتر قیمت حمایت می‌کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array