این روزها شرکت‌های بزرگ و صاحب نام جهان سعی دارند به نوعی نام خود را با فناوری نوین و در حال رشد هوش مصنوعی گره بزنند. آمازون جدیدترین نمونه از این شرکت‌هاست که با رونمایی از دستیار خرید مبتنی بر هوش مصنوعی خود، به نام «روفوس» یک ابزار به جمع ده‌ها چت بات موجود در بازار اضافه کرد. روفوس اکنون برای همه مشتریان آمریکایی آمازون در اپلیکیشن موبایلی این فروشگاه فعال است.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دستیار هوش مصنوعی آمازون که در سمت راست پایین نوار ناوبری اصلی برنامه قرار گرفته است، طراحی شده است تا به مشتریان در یافتن محصولات، مقایسه محصولات و دریافت توصیه‌هایی در مورد خرید کمک کند.

البته روفوس (Rufus) ابتدا در نسخه بتا فقط برای مشتریان منتخب در ایالات متحده و در اپلیکیشن موبایلی آمازون در دسترس بود. روز جمعه با معرفی کامل این ابزار، همه خریداران در ایالات متحده می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

چت بات هوش مصنوعی آمازون

روفوس، هوش مصنوعی آمازون

گفتنی است که این چت بات هوش مصنوعی برای اولین بار در ماه فوریه معرفی شد، در مورد کاتالوگ محصولات آمازون، نظرات مشتریان، پرسش و پاسخ‌های جامعه و سایر اطلاعات عمومی موجود در سراسر وب آموزش دیده است ولی آمازون فاش نمی‌کند که داده‌های چه وب سایت‌هایی برای کمک به دستیار هوش مصنوعی شرکت استفاده شده است.

روفوس (Rufus) با یک مدل زبان بزرگ داخلی (LLM) که مخصوص خرید است، پشتیبانی می‌شود، که به مشتریان اجازه می‌دهد در مورد محصولات، تفاوت یک سری اقلام با سایر محصولات یا میزان ماندگاری محصول از آن سؤال کنند.

ازجمله سوالات رایجی که مشتریان می‌توانند از روفوس بپرسند می‌توان به این موارد اشاره کرد: “در هنگام خرید هدفون به چه نکاتی توجه کنیم؟” “وقتی سرویس خودروی خود را در خانه انجام می‌دهیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟” “برای گلف در هوای سرد به چه چیزی نیاز دارم؟” و غیره.

گفتنی است که لیست محصولات پیشنهادی این چت‌بات کالاهای تبلیغاتی را شامل نمی‌شود و در صورت درخواست کاربر، یک لیست تصادفی از محصولات به‌همراه نقد و بررسی آن ارائه می‌کند. البته ظاهراً پاسخ‌های روفوس درباره محصولات، مستقیماً از توضیحات خود محصول اقتباس می‌شوند و این احتمال وجود دارد که اطلاعات نادرستی در توضیحات محصول گنجانده شده باشد.

در آزمایشات اولیه به نظر می‌رسد روفوس به طور کلی به عنوان یک دستیار خوب برای خرید عمل می‌کند و تا حد زیادی از پاسخ‌های مشکل‌ساز و نامربوط به سوالات دوری می‌کند. با این حال، محدودیت‌های آن در مورد کاتالوگ‌های آمازون می‌تواند گاهی اوقات کیفیت توصیه‌های آن را پایین بیاورد. آمازون گفته است همچنان به بهبود روفوس ادامه خواهد داد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array