به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با وجود اینکه ظاهراً ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق اصلی بیت کوین، بیش از 12 سال پیش ناپدید شده است، اما دو متخصص هوش مصنوعی به دنبال احیای قابلیت چت کردن با خالق مشهور بیت کوین هستند.

روز 31 می (10 خرداد)، پیر کوربین (Pierre Corbin)، یکی از سازمان‌دهندگان فستیوال فیلم بیت کوین (Bitcoin FilmFest) به همراه هوگو فرر (Hugo Ferrer)، یک چت‌بات هوش مصنوعی با نام  Talk2Satoshi را منتشر کردند که هدف آن پاسخگویی به سوالات در مورد بیت کوین و اقتصاد است که گویی برگرفته از صحبت‌های ساتوشی ناکاموتو است. پیر کوربین در توییتر خود در این مورد نوشت:

«جدیدترین پروژه خودم را معرفی می‌کنم!

من همراه با هوگو فرر چند هفته گذشته را روی چیزی کار کرده‌ایم که در دنیای #بیت‌کوین فراموش شده بود: بیت کوین GPT. ما این ربات چت را talk2satoshi نامیدیم.»

— پیر کوربین (@CierrePorbin) . 31 می 2023

مکانیز کار چت‌بات ساتوشی ناکاموتو

این مدل اساساً همان ChatGPT اُپن ای.آی (OpenAI) است که در خصوص مجموعه داده‌های محدودی از جمله ایمیل‌های عمومی ساتوشی ناکاموتو و پست‌های انجمن او آموزش دیده است. این ربات از منابع مختلف دیگر، از جمله کتاب «استاندارد بیت کوین» نوشته سیف الدین آموس (Saifedean Ammous)، کتاب «قیمت فردا» نوشته جف بوث (Jeff Booth) و فیلم «بازنشانی بزرگ و ظهور بیت کوین» اثر کوربین، نیز استفاده می‌کند.

چت بات ساتوشی

این چت‌بات در مورد آینده ارزهای فیات پاسخ‌هایی تولید می‌کند که معمولاً نامشخص و در مورد بیت کوین امیدوارکننده هستند، اگرچه بسته به اینکه چگونه این سوالات از آن پرسیده ‌شود، می‌تواند پاسخ‌های متناقضی ارائه دهد.

به عنوان مثال، هنگامی که از این ربات پرسیده می‌شود: “آینده بیت کوین چیست؟” پاسخ‌های جداگانه‌ای ارائه کرد که هم «امیدوارکننده» و هم «نامطمئن» بود.

این مدل در مورد پیشرفت‌های اخیر بیت کوین، مانند پروتکل اوردینالز (Ordinals) یا توکن‌های BRC-20 آموزش ندیده است و اغلب پاسخی که ایجاد می‌کند نمی‌تواند نظری در مورد چنین موضوعاتی ارائه دهد. با این حال، بسته به نوع سؤال، می‌تواند پاسخ‌های متناقضی را در مورد این دو نوآوری جدید شبکه بیت کوین ایجاد کند.

مثلاً هنگامی که سؤالاتی در مورد اوردینالز از این ربات پرسیده شد، در یکی از پاسخ‌ها گفت که بیت کوین «به معنای بستری برای ذخیره‌سازی یا انتقال تصاویر یا انواع دیگر داده‌ها نیست» در حالی که پاسخ بعدی اوردینالز را «نوعی کاربرد جذاب و خلاقانه از تکنولوژی رمزنگاری» نامید.

به گفته کوربین، هدف از ارائه این ربات نشان دادن این موضوع است که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به طور بالقوه در زمینه آموزش نیز استفاده شوند. این مدل می‌تواند پاسخ‌های شایسته‌ای را به سؤالاتی درباره بیت‌کوین، مانند نحوه کارکرد و یا نحوه استخراج آن ایجاد کند و حتی جنبه‌های مختلف شبکه مانند ساتوشی را توضیح دهد.

جالب اینجاست که این ربات شبیه‌ساز نیز همانند شخصیت واقعی ساتوشی ناکاموتو، هنوز از افشای هویت واقعی خود سرباز می‌زند و معمولاً پاسخ می‌دهد:

«نام واقعی من مهم نیست. آنچه مهم است تمرکززدایی از قدرتی است که در اختیار بیت کوین است و پتانسیلی که برای متحول کردن سیستم‌های مالی دارد.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array