به گزارش ایران دکونومی، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که در یک دهه گذشته به وجود آمدند، با محدودسازی اینترنت و فیلترینگ، با چالش‌های بسیاری مواجه شدند. این چالش‌ها، علاوه بر خود آژانس، گریبانگیر کسب‌وکارهایی که مشتری این آژانس‌ها بودند و فریلنسرها نیز شد. آژانس دیجیتال مارکتینگ منظم، آژانسی است که علاوه بر خدمات مشاوره و نظارت بر روند دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها، آکادمی آموزشی‌ای نیز در این حوزه دارد. شیما شریفی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل این آژانس، فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ و مدیریت آژانس را از زمان دانشجویی خود، یعنی یک دهه قبل شروع کرده‌است. وی تجربه شکست در مدیریت تیم‌های مارکتینگ را داشته و سال ۱۴۰۰ به عنوان هم‌بنیانگذار همراه با عادل طالبی در این آژانس فعالیت می‌کند. او معتقد است که در آن سال، با وجود تلخی‌ای که پاندمی کرونا با خود آورد اما فرصت‌های متفاوتی برای برخی از کسب‌وکارها از جمله کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرده‌است. وی جز مدیریت منظم، به عضویت هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز درآمده است. شریفی معتقد است که به عنوان یک خانم، در فعالیت‌های صنفی، چالش‌های بیشتری را نسبت به آقایان این حوزه متحمل می‌شود.

رسانه ایران دکونومی، در خصوص مشکلات و چالش‌های نیمسال دوم ۱۴۰۱ گفتگویی با شیما شریفی داشت که در ادامه آمده است.

آنچه در بحران به کمک منظم آمد

دوره محدودیت اینترنت، چطور با چالش‌ها مواجه شدید؟

اجازه دهید اول از فعالیت‌های آکادمی شروع کنم، در زمانیکه اینترنت قطع شد، این آکادمی منظم بود که سلسله وبینارهای مدیریت بحران را برگزار کرد. قدم بعدی ما در آکادمی، وبینار جعبه ابزار بود که در آن ابزارهایی که هنوز در آن شرایط قابل استفاده بودند را معرفی کردیم. بعد به حوزه سایت و گرافیک ورود کردیم. برند آکادمی منظم، دید خوبی نسبت به اقشار مختلف اکوسیستم داشت و دارد. خیلی از مخاطبان آکادمی فریلنسرها هستند.

در مورد ۴دسته آژانس‌ها، کسب‌وکارها، فریلنسرها و خود منظم در بحران ۱۴۰۱ بفرمایید:

اول از خود منظم بگویم، قبل از اینکه ما کاری کنیم، مشتریان ما خودشان با ما تماس گرفتند و درخواست کردند پروژه‌هایشان برای مدتی متوقف شوند. این اولین پالس بود، به این معنا که ما در حداقل دو ماه آینده درآمدی نخواهیم داشت و این برای کسب‌وکار نگران کننده است، چرا که جریان مالی صفر می‌شود. بعد هم نگرانی در مورد از دست دادن مشتریان وجود داشت. مشتریانی که برای جذب تک تک آن‌ها هزینه کرده بودیم. باید آن‌ها را درک می‌کردیم و نگرانی‌هایشان را کم می‌کردیم. ما سعی کردیم بحث مالی را به کمک دیگر کسب‌وکارهایی که داشتیم حل کنیم. بعد شروع کردیم به جلسه رفتن با مشتریان که حالا که سوشال را از دست دادند چه کار می‌توانند انجام دهند. پلن‌های جایگزین از جمله پلن روابط عمومی ارائه دادیم، در حالت عادی به روابط عمومی وارد نمی‌شوم، چرا که تخصص زیادی ندارم. بعد هم بحث منابع انسانی منظم بود. من زودتر از همه می‌آمدم و دیرتر می‌رفتم، همیشه در دسترس‌شان بودم. بحثی که بود، نگرانی آن‌ها بود و سعی داشتم این نگرانی را رفع کنم. البته ما چند مشتری داشتیم که قبل از تماس ما خودشان درخواست قرارداد فصل بعد را داشتند تا ما را حمایت کنند و این خیلی به رفع نگرانی‌هایمان کمک کرد. چیزی که در کسب‌وکارهای آنلاین دیدیم، کسب و کارهایی که در یکسال و نیم گذشته تا حد ۶۰درصد رشد کرده بودند، با افت وحشتناک فروش مواجه شدند و برگشتند به قبل از رشد. ما سعی کردیم برای این مشتریان هم همیشه در دسترس باشیم.

اما اتفاقی که برای فریلنسرها افتاد، ما به چشم دیدیم که بسیاری از آن‌ها که خدمات دیجیتال ارائه می‌دادند بیکار شدند، در حالی‌که اگه همان روند را ادامه می‌دادند در این بازار حرفی برای گفتن داشتند. خیلی‌ها شغل خود را تغییر دادند خیلی‌ها هم به ناچار به کارمندی رو آوردند. اگرچه این اتفاق فرصت هم برای این گروه‌ها ایجاد کرد. مثلاً خدمات سایت و محتوای سایت. افرادی که از سوشال ناامید شدند به سایت برگشتند.

جالب است بدانید، خیلی از آژانس‌هایی که با هم در رقابت بودند، با هم متحد شدند، هم‌اندیشی کردند و کنار هم قرار گرفتند، دغدغه‌های صنفی را مطرح کردند و رویدادهایی برای معرفی پلن‌های جایگزین ترتیب دادند.

وضعیت در حال حاضر چطور است؟

حالا که از چالش آن ماه‌ها عبور کردید، همچنان مسئله فیلترینگ بر سوشال مدیا وجود دارد، الان چه وضعیتی دارید؟

این سوال را می‌توان از چند بعد پاسخ داد، مدیریت کسب‌وکار و کارآفرینی ذات تغییر با خود دارد، با توجه به اینکه من منظم با کسب‌وکارهایی در تماس هستم که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند باز هم چالش داریم؛ مثلاً هنوز نمی‌توانیم آن‌ها را قانع کنیم که از پلتفرم‌های بومی استفاده کنند یا پلن‌های جایگزین را بپذیرند. در واقع ما چیزی را از دست دادیم که باز پس‌گیری آن غیر ممکن است. من به عنوان یک دیجیتال مارکتر صرفاً، چیزی که می‌بینم این است که مخاطب به خیلی چیزها عادت می‌کند، به سرعت خود را با شرایط وفق می‌دهد، اما در مورد کسب‌وکارها اینطور نیست.

به عنوان یک کارآفرین، چه نکته‌هایی از همه برایتان مهم‌تر و سخت‌تر بود؟

این سوال هم دو بخش دارد، یکی من کارآفرین و یکی شرایط بیرونی. برای من کارآفرین، یکی از مهم‌ترین‌ها ارتباطات است. تعامل درست با افراد برای کارآفرین خیلی مهم است. دوم اینکه باید حتماً به قوانین تجارت الکترونیک کشور مسلط باشند.

عوامل بیرونی هم می‌توان به بحث قانون و تبعیض‌های جنسیتی اشاره کرد؛ اما چیز دیگری هم مهم است، اینکه تیم خیلی مهم است. مدیر قوی می‌تواند به شما قدرت دهد، اما تیمی که قوی باشد و کنارتان بایستد به شما اجازه انجام همه کارهای بزرگ را خواهد داد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array