ایران دکونومی: در ابتدا، به بررسی مفهوم کلی پیوت می‌پردازیم. پیوت (Pivot) به معنای چرخش و تغییر در بیزینس مدل در یک استارتاپ است که با توجه به تحلیل برای انجام آن تصمیم گرفته می‌شود. این تغییر فقط در بیزنس مدل اتفاق خواهد افتاد نه در ایده آن استارتاپ.

اریکس ریس تعریف جالبی برای پیوت دارد، او می‌گوید: «چرخش به معنی تغییر در استراتژی‌ها است بدون آن‌که تغییری در چشم‌انداز ایجاد شود.»

به بیان ساده، پیوت به معنای کشف یک مشکل و اختلال و اقدام برای تغییر آن است. البته این تغییر لزوماً به یک باره اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ممکن است برای تغییر در کسب و کار از طریق پیوت نیازمند ارائه نمونه‌های مختلف و اصلاح در هر مرحله باشید، اما با گذشت مدت زمان معین، این تغییرات به نتیجه نهایی مورد نظر شما نزدیک‌تر و نزدیک‌تر خواهند شد.

پیوت استارتاپ

چه زمانی برای پیوت مناسب است؟

در حقیقت، شما نمی‌توانید در قدم‌های ابتدایی تاسیس استارتاپ نحوه عملکرد آن و روش موفقیت را تبیین کنید. بنابراین نیاز است تا با استفاده از ایده‌های عملی مانند Pivot از یک برنامه تجاری به دیگر برنامه تغییر مسیر دهید.

در هر صورت اگر شما یک کارآفرین تازه کار هستید یا نه، فعالیت شما در این حوزه طولانی مدت است، این روش به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای خلاقیت و تجارت شناخته می‌شود.

باید دقت داشت که کارآفرین‌ها نباید تنها به دید تجاری و بینش خود تکیه کنند و در بسیاری از موارد نیاز است تا برای موفقیت استارتاپ و تقویت آن، تغییر در برنامه‌ها یا روش مدیریتی را نیز قبول کنند. این نکته در نهایت به نفع خود صاحب استارتاپ و کارکنان آن است.

پیوت استارتاپ

برای موفقیت پیوت چه کار باید کرد؟

۱.واضح بودن: زمانی که اعضای یک برند می‌دانند چه کسی هستند، چه کسانی را می‌خواهند تحت تأثیر قرار دهند و کجا باید این افراد را پیدا کنند موفق‌تر هستند. این افراد تغییرات را با آغوش باز می‌پذیرند و نسبت به دیگران شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

۲.انگیزه داشتن: داشتن یک هدف بزرگ بسیار خوب است اما گاهی اوقات وجود اهداف کوچک‌تر نیز ضروری است. این اهداف به ما ثابت می‌کنند که فعالیت‌هایمان بی‌فایده نبوده و در حال ساختن تغییرات و فرصت‌های جدید هستند. همچنین به ما این امکان را می‌دهد که موفقیت‌های خود را در میانه‌ مسیر جشن گرفته و با انگیزه‌ بیشتری راه را ادامه دهیم.

۳.گذشت از موانع: تمام مسیرها دارای موانعی هستند و این بدیهی است که رسیدن به موفقیت نیازمند برداشتن موانع است. در چنین شرایطی است که اهمیت نوآوری خودش را نشان می‌دهد. توانایی تشخیص دادن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند شفافیت است. همچنین توانایی از بین بردن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند داشتن انگیزه‌ کافی است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array