به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کمپانی گوگل تصمیم گرفته به دلایل متعددی انتشار هوش مصنوعی قدرتمند خود، Gemini را تا سال 2024 به تعویق بیندازد.
اما شنیده‌های اخیر حاکی از آن هستند که اولین پیش‌نمایش از رقیب جدید ChatGPT احتمالاً در همین هفته جاری منتشر خواهد شد.

براساس گزارش روز دوشنبه وبسایت The Information، کمپانی گوگل قصد دارد پیش‌نمایش جهانی از هوش مصنوعی Gemini را به‌زودی به‌صورت مجازی برگزار کند. این غول تکنولوژی امیدوار است با انتشار اولین پیش‌نمایش از Gemini، کمپانی OpenAI را غافلگیر کرده و در موضع ضعف قرار دهد.

خصوصاً درحالی‌که این استارتاپ هوش مصنوعی هنوز درحال مدیریت کردن جنجال‌های پیش‌آمده پس از اخراج و استخدام مجدد سم آلتمن می‌باشد و تمرکز خود را کمی از دست داده است.
این استارتاپ که تحت حمایت مالی کمپانی مایکروسافت قرار دارد؛ اخیراً اعلام کرده بود که به‌دلیل مسائل پیش‌آمده اخیر، انتشار فروشگاه چت‌بات GPT Store را به زمان نامعینی در سال 2024 منتقل کرده است.

OpenAI و گوگل

بهره‌گیری گوگل از شرایط دشوار OpenAI

کمپانی گوگل امیدوار است بتواند از وضعیت پیش‌آمده برای OpenAI نهایت بهره را برده و پس از تأخیرهای بسیار، هوش مصنوعی Gemini را در بهترین حالت ممکن به بازار عرضه کند.
گوگل وعده‌های بسیار بزرگی درباره عملکرد هوش مصنوعی Gemini به کاربران خود داده و ادعا کرده است که این ابزار جدید بسیار قدرتمندتر و پیشرفته‌تر از چت‌بات فعلی آن، Bard خواهد بود. چت‌بات Bard متأسفانه موفق به جلب‌نظر مشتریان ابزارهایی مانند ChatGPT نشده و گوگل قصد دارد با رونمایی از Gemini این ضرر را جبران کند.

با درنظر گرفتن اعتبار و شهرت کمپانی گوگل، ممکن است رونمایی از Gemini درنهایت منجر به پیروزی در این رقابت با OpenAI شود. علاوه‌بر به تعویق افتادن آغازبه‌کار فروشگاه GPT Store و ماجراهای ناخوشایند سم آلتمن و هیئت‌مدیره؛ امکان ثبت‌نام و استفاده از خدمات سرویس اشتراکی ChatGPT Plus نیز درحال حاضر امکان‌پذیر نمی‌باشد.
پس از برگزاری اولین رویداد توسعه OpenAI و رونمایی از پروژه‌ها و محصولات جدید پیش‌رو، سم آلتمن مدیرعامل این کمپانی با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X اعلام کرد به دلیل استقبال بی‌سابقه کاربران از این سرویس اشتراکی، مشکلاتی در ظرفیت پذیرش کاربران جدید به‌وجود آمده است و به همین دلیل تا زمان نامعلومی ثبت‌نام اعضای جدید متوقف خواهد شد.

گوگل
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل – دمیس حسابیس، رئیس استارتاپ DeepMind

همه چشم‌ها به Gemini است!

اگر اخبار انتشار اولین پیش‌نمایش مجازی هوش مصنوعی Gemini در همین هفته جاری صحت داشته باشد، ممکن است شاهد نسخه‌ای کم‌حجم‌تر از برنامه اصلی رونمایی این ابزار هوش مصنوعی باشیم.
در واقع گوگل قصد داشت در همین بازه زمانی (هفته اول دسامبر 2023) از هوش مصنوعی Gemini رونمایی کرده و آن را به بازار عرضه کند؛ اما با توجه به تأخیرهای اخیر، این رونمایی به یک پیش‌نمایش ساده اما هیجان‌انگیز تبدیل خواهد شد.

براساس گزارش وبسایت The Information، مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای، شخصاً چندین رویداد حضوری رونمایی از هوش مصنوعی Gemini در اوایل ماه دسامبر را لغو کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که این ابزار هوش مصنوعی عملکرد قابل‌قبولی در پاسخدهی به سؤالات و درخواست‌های کاربران در زبان‌هایی به‌جز زبان انگلیسی نداشته است.

انتشار پیش‌نمایش از پروژه عظیم Gemini ممکن است کمی بار روی شانه‌های کمپانی گوگل را سبک کند. در سالی‌که تقریباً همه فعالان حوزه تکنولوژی درحال توسعه و رونمایی دستاوردهای هوش مصنوعی خودشان بودند؛ گوگل نتوانست عملکرد تأثیرگذاری از خود در این رقابت به‌جای بگذارد و از پیشرویان این جمع باشد.
سرمایه‌گذاران درحال فشار آوردن به این کمپانی برای انتشار هرچه‌سریعتر Gemini و پیشی گرفتن از رقبایی مانند مایکروسافت و OpenAI هستند. با این وجود، انتشار این هوش مصنوعی به زمان نامعلومی در سال میلادی آینده منتقل شده است و تا 2024 شاهد آغازبه‌کار این ابزار قدرتمند نخواهیم بود.

هوش مصنوعی Gemini یک مدل چندگانه و چندرسانه‌ای است. به این معنی که این ابزار درست مانند مدل GPT-4 توانایی دریافت و پردازش داده‌های متنی، تصویری و صوتی را به‌صورت همزمان دارد. به گفته دمیس حسابیس، رئیس DeepMind (زیرمجموعه کمپانی گوگل)، Gemini براساس سیستمی توسعه داده شده است که دارای توانایی آموختن، حل‌مسئله و برنامه‌ریزی کارآمد است. حسابیس و استارتاپ DeepMind مسئولین اصلی توسعه پروژه Gemini هستند. گوگل در رویداد سالانه Google Next 2023 اعلام کرده بود “قدرت پردازش Gemini حدود 5 برابر بیشتر از ChatGPT است”!

منبع: gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array