به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان، «گلدمن ساکس» هشدار داده است که به دلیل تعداد کم دکل‌ها در ایالات متحده و عدم اطمینان در مورد تقاضای بلندمدت نفت، بازار جهانی نفت شاهد تقاضای بی سابقه (بالاترین تقاضای تاریخ)، کسری بودجه زیاد و قیمت‌های بالاتر نفت در کوتاه مدت خواهد بود.

به استناد گزارش گلدمن ساکس، بازار نفت با تقاضای بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد بود که منجر به کسری قابل توجهی در عرضه خواهد شد. «Daan Struyven» رئیس بخش تحقیقات نفت در «Goldman Sachs» اظهار داشت که آنها انتظار دارند در سه ماهه سوم 2023، کسری حدود 2 میلیون بشکه در روز داشته باشند، زیرا تقاضا به بالاترین حد خود می‌رسد. در نتیجه، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که نفت خام برنت که در حال حاضر کمی بالای 80 دلار در هر بشکه قیمت دارد، تا پایان سال به 86 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

نشست اخیر وزرای انرژی گروه 20 (G20) در هند بدون توافق بر سر حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به پایان رسید که باعث ایجاد ابهام در مورد تقاضای بلندمدت نفت شده است. این عدم قطعیت تقاضای افزایش یافته ممکن است سرمایه‌گذاران را ملزم به تقاضای حق بیمه برای جبران ریسک کند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این پیش‌بینی کرده بود که تقاضای جهانی در سال 2023 به میزان 2.4 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که از افزایش سال قبل بیشتر است.

علاوه بر این، جوزف مک‌مونیگل، دبیر کل مجمع بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی کرد که در نیمه دوم سال 2023، تقاضای نفت خام هند و چین به افزایش چشمگیر ۲ میلیون بشکه‌ای در روز خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی روز شنبه (31 تیر) اعلام کرده بود که انتظار دارد بازارهای نفت در نیمه دوم سال کاهشی باشند. این آژانس در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای جهانی انرژی کاهشی خواهد بود. با این حال، «فاتح بیرول» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت که پیش‌بینی‌ها می‌تواند بر اساس رشد اقتصادی چین و برخی دیگر از کشورها بازنگری شود.
قیمت‌های انرژی در سال 2022 افزایش یافت که تا حدی به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت بود. با این حال در اواخر سال، قیمت‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت، که تا حدودی به دلیل زمستان معتدل اروپا و کاهش فعالیت اقتصادی در سراسر جهان بود.

اوپک پلاس که متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه است، در ماه اکتبر توافق کردند که تولید خود را از نوامبر تا پایان سال 2023 به میزان حدود 2 درصد از تقاضای جهانی کاهش دهند. این گروه بعداً در تلاش برای متعادل کردن قیمت‌ها، با محدودیت‌های بیشتر موافقت کرد.

آخرین اخبار اقتصادی

منبع: energyportal ، rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array