به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، افزایش قیمت نفت در روز جمعه (17 آذر) کاهش هفت هفته‌ای نفت را در بحبوحه تصمیمات اوپک پلاس و استراتژی‌های ذخیره آمریکا با چشم‌انداز خوش‌بینانه به چالش می‌کشد.

افزایش حدوداً 2 درصدی قیمت نفت در روز گذشته (17 آذر) به دنبال انتشار آمار اقتصادی آمریکا و بالا رفتن احتمال رشد تقاضا اتفاق افتاد. این در حالی است که نگرانی در مورد مازاد عرضه در بازار باعث شده هر دو شاخص هفتمین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه کنند.

آیا افزایش روز جمعه شروع چرخش نفت بود؟

این هفته شاهد ترکیبی از نوسانات و نشانه‌های بالقوه بهبود در بازار بودیم. با وجود کاهش مستمر طی هفت هفته که طولانی‌ترین دوره در پنج سال اخیر بوده، جلسه معاملاتی روز جمعه افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها به همراه داشت که نشان‌دهنده تعامل پیچیده نیروهای بازار است.

چشم‌انداز بازار در این هفته با روندهای متضادی روبه‌رو شد. معاملات آتی شاخص‌های برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هر دو هفته را با کاهش 3.8 درصدی به پایان رساندند که منعکس کننده نگرانی‌های ادامه دار مازاد عرضه است. احساسات نزولی بیشتر با آمارهایی که نشان دهنده کاهش واردات نفت خام چین بود، تقویت شد؛ چرا که به تضعیف تقاضا در یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان اشاره داشت.

شاخص های اقتصادی و احساسات بازار

علیرغم رکود هفتگی، سود روز جمعه (17 آذر) اولین افزایش را در شش جلسه گذشته ثبت کرد. این افزایش به دنبال انتشار داده‌های وزارت کار ایالات متحده اتفاق افتاد که نشان‌دهنده رشد قوی مشاغل است که به تنهایی نشانه مثبتی برای تقاضای سوخت است. با این حال، نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد، زیرا ذخایر بنزین ایالات متحده افزایش غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد که نشان دهنده وجود مازاد عرضه احتمالی است.

تحلیل و بررسی قیمت نفت 18 آذر

عوامل ژئوپلیتیک و تصمیمات اوپک پلاس

پویایی ژئوپلیتیک و تصمیمات اوپک پلاس در شکل دادن به بازار نفت حیاتی است. درخواست عربستان و روسیه برای رویکردی واحد در جهت کاهش تولید، بر تلاش این گروه برای ایجاد ثبات در بازار تاکید دارد. با وجود موافقت اوپک پلاس با کاهش ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در روز، تردید بازار در مورد پایبندی به این کاهش همچنان ادامه دارد.

برنامه های ذخیره استراتژیک نفت آمریکا

در یک اقدام استراتژیک، آمریکا قصد دارد تا 3 میلیون بشکه نفت برای ذخایر استراتژیک نفت خریداری کند. این تصمیم با هدف کاهش قیمت‌ها، به دنبال فروش SPR در مقیاس بزرگ در سال گذشته جهت کاهش تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی است.

پیش‌بینی کوتاه مدت قیمت نفت

با نگاهی به هفته آینده، انتظار می‌رود بازار نفت محتاطانه خوش بین باشد. قدرت بازار کار، همراه با خریدهای ذخیره استراتژیک، می‌تواند تا حدودی از قیمت حمایت کند. با این حال، نگرانی‌های پایدار در مورد تقاضای چین و اثربخشی کاهش تولید اوپک پلاس سناریوی پیچیده‌ای را نشان می‌دهد.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید برای نوسانات بالقوه آماده باشند و بر روی شاخص‌های اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیکی که ممکن است بازار را تحت تأثیر قرار دهد، تمرکز کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array