به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت در روز سه‌شنبه (16 آبان) شاهد عقب‌نشینی بود و رشد روز دوشنبه (15 آبان) را خنثی کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران با سیگنال‌های متفاوتی از شاخص‌های اقتصادی چین و نگرانی‌های مربوط به تقاضای زمستانی انرژی دست به گریبان هستند.

قیمت آتی نفت خام برنت تحویل ژانویه به 84.15 دلار کاهش یافت، در حالی که نفت خام WTI تحویل دسامبر به 79.96 دلار رسید که علیرغم تعهد عربستان سعودی و روسیه به حفظ کاهش تولید، احساس محتاطانه‌ای را در بازار حاکم کرده است.

تقاضای جهانی نفت خام

واردات نفت چین در ماه اکتبر نشان دهنده افزایش تقاضای داخلی این کشور علیرغم کاهش بالاتر از حد انتظار صادرات است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً فعالیت‌های پالایشگاهی چین در ماه‌های آینده کاهش و به طور بالقوه تقاضای نفت را کاهش دهد و فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌ها اعمال کند. علاوه بر این، ادامه کاهش تولید نشان دهنده رویکردی محتاطانه نسبت به انتظارات تقاضا است.

نگرانی‌های عرضه نفت به بازار جهانی

در سمت عرضه، بازار بر کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه معطوف شده است. انتظار می‌رود تا اوایل دسامبر 2023 روشن شود که آیا این کاهش‌ها تا اوایل سال 2024 ادامه خواهد یافت یا خیر. تعهد عربستان سعودی به کاهش داوطلبانه 1 میلیون بشکه در روز، همراه با تداوم محدودیت صادرات نفت روسیه، بر نگرانی عرضه نسبت به تقاضای ضعیف تاکید دارد.

احساسات بازار

چشم‌انداز اقتصادی به فروش نفت خام منجر شده و مدیران صندوق‌ها موقعیت‌های نفتی خود را کاهش می‌دهند. نسبت موقعیت‌های صعودی به نزولی تغییر قابل‌توجهی داشته است که نشان‌دهنده تغییر از دیدگاه خوش‌بینانه به بازار محتاطانه‌تر است. کاهش فعالیت‌های تولیدی در اقتصادهای بزرگ بیشتر احساسات نزولی را تقویت می‌کند.

به نظر می‌رسد که با کاهش ریسک ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، موضع صعودی بازار ملایم شده است. پیش‌بینی یک زمستان گرم نیز نشان دهنده چشم‌انداز نزولی برای قیمت نفت در کوتاه مدت است.

تحلیل و بررسی قیمت نفت خام برنت

تحلیل نفت خام برنت 16 آبان

در حال حاضر (ساعت 11:00 روز سه شنبه 16 آبان) هر بشکه نفت خام برنت در محدوده 84 دلار و 67 سنت معامله می‌شود.

اگر بخواهیم به کاهش ادامه دهیم، آنگاه حرکت به سطح 80 دلار صورت خواهد گرفت. در حال حاضر نگرانی‌های زیادی در مورد حرکت بعدی وجود دارد، که می‌تواند ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی یا وضعیت کنونی اقتصاد جهانی باشد که در حال فروپاشی است.

تحلیل و بررسی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت

نفت وست تگزاس 16 آبان

قیمت روزانه معاملات آتی نفت خام سبک 79.97 دلار و بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه در سطح 78.23 دلار است که نشان‌دهنده یک روند صعودی بلندمدت بالقوه است، اما کمتر از میانگین متحرک 50 روزه در سطح 86.29 دلار می‌باشد که نشان‌دهنده احساس نزولی اخیر است. این وضعیت معمولاً نشان دهنده بازار در حال گذار، یا آماده شدن برای تغییر روند است.

قرار گرفتن قیمت در بالای حمایت اصلی در 72.48 دلار و حمایت جزئی در 77.43 دلار، بیشتر نشان دهنده تثبیت با شیب نزولی است.

این میانگین‌های متحرک و سطوح حمایت/مقاومت، در مجموع به چشم‌انداز بازار محتاطانه اشاره می‌کنند که ممکن است در کوتاه‌مدت به سمت نزولی متمایل شود.

تحلیل و بررسی بازار گاز طبیعی

تحلیل و بررسی گاز طبیعی 16 آبان

با تمرکز معامله‌گران بر پیش‌بینی هوای گرم، گاز طبیعی عقب‌نشینی کرد. بالا رفتن سطح تولید به عنوان یک کاتالیزور نزولی اضافی برای گاز طبیعی عمل می‌کند. در صورتی که گاز طبیعی به زیر سطح 3.25 دلار برسد، به سمت نزدیکترین حمایت می‌رود که در محدوده 3.00 تا 3.05 دلار قرار دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire ، Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array