به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و میلیارد مشهور، به رسم هر سال در روزهای پایانی سال میلادی یادداشت شخصی و طولانی خود را منتشر کرده است. یادداشت‌های بیل گیتس عموماً سرشار از پیش‌بینی‌های او برای پیشرفت سیر تکنولوژی در سال آینده هستند و ستاره درخشان سال 2024 چیزی نیست جز تکنولوژی هوش مصنوعی.

گیتس در یادداشت امسال خود به نقش پررنگ و مهم هوش مصنوعی و پتانسیل بالای آن برای شکل دادن به آینده در سال 2024 پرداخته است. مؤسس مایکروسافت علاوه‌بر مرور کردن سیر پیشرفت سال‌های گذشته خود در دنیای تکنولوژی و تغییرات بنیادین امسال، درباره سال آینده نیز پیش‌بینی‌هایی کرده است. پیش‌بینی‌های گیتس درباره تأثیرات آینده تکنولوژی هو‌ش مصنوعی بر صنایع و زمینه‌های مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، آموزش و نیروی کار می‌باشد.

بیل گیتس در یادداشت پایان سال 2023 خود از هوش مصنوعی به‌عنوان یک تکنولوژی “تحول‌آفرین” یاد کرده و عقیده دارد که این تکنولوژی می‌تواند باعث بهبود نوآوری‌ها شود. او در یادداشت امسال خود نوشته است: “دلیل بهبود زندگی ما در طول قرن گذشته نوآوری بوده است. از برق، خودرو گرفته تا داروهای پزشکی و هواپیماها، نوآوری جهان ما را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کرده است.”

هوش مصنوعی

بیل گیتس، هوش مصنوعی و سالی که گذشت

گیتس در نگارش یادداشت امسال خود کمی احساساتی شده و به این موضوع پرداخته که امسال برای اولین بار پدربزرگ شده است. این میلیاردر به این نکته اشاره کرده است که “پدربزرگ شدن”، یک دیدگاه جدید برای نگاه کردن به زندگی برای او به ارمغان آورده است.

او باور دارد که نوه او قدم به دنیای جدیدی گذاشته است که تکنولوژی هوش مصنوعی نقش مهم و انکارنشدنی‌ای در شکل دادن به آن خواهد داشت.
گیتس در ادامه یادداشت خود نوشته که جهانی که برای نسل نوه او به یادگار خواهد ماند، جهانی بسیار متفاوت از دنیای ما خواهد بود و هوش مصنوعی یکی از ارکان مهم تشکیل‌دهنده جامعه چند دهه آینده به‌شمار خواهد آمد.

بیل گیتس به این مسئله اعتراف کرده که برای اولین بار در سال 2023، واقعاً از امکانات ابزارهای هوش مصنوعی زایا برای رسیدگی به مسائل کاری استفاده کرده است.
گیتس اعلام کرده که نسبت به سال‌های گذشته اکنون انسان‌ها بهتر درک می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند چه کارهایی را انجام دهد و برای کدام کارهای به‌عنوان یک دستیار حضور داشته باشد. همچنین به باور او، اتکا به خدمات ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام وظایف روزانه و شغل‌های مختلف، زندگیِ ما را دستخوش تغییرات بسیار بزرگی خواهد کرد.

گیتس باور دارد که تکنولوژی هوش مصنوعی در سال 2024 و در آینده به‌عنوان یک “نیروی قدرتمند و بلامنازع” به‌خاطر آورده خواهد شد. او پیش‌بینی می‌کند که توسعه هو‌ش مصنوعی قرار است خط تولید نوآوری را تا حد زیادی تحت‌ تأثیر خود قرار دهد.

بیل گیتس در ادامه یادداشت خود به این موضوع اشاره کرده که کشورهای پردرآمدی مانند آمریکا حدود 18 تا 24 ماه تا پذیرش قابل‌توجه هو‌ش مصنوعی فاصله دارند. با اینکه گیتس انتظار دارد که کشورهای آفریقایی با تأخیر بیشتری از این تکنولوژی به‌صورت عمومی استفاده کنند، اما احتمالاً تا سه سال آینده شاهد سطح مشابهی از پذیرش هوش مصنو‌عی در این کشورها نیز خواهیم بود.

او در اوایل امسال اعلام کرده بود که باور دارد چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌زودی توانایی تعلیم دادن مهارت خواندن و نوشتن به کودکان را خواهند داشت. این چت‌بات‌ها با آموزش این مهارت‌های اساسی به کودکان، در بهبود نمرات و ارتقای مهارت خواندن و نوشتن به آنها کمک خواهند کرد. بیل گیتس در این مورد اظهار کرده بود: “به‌زودی هوش مصنوعی به توانمندی و هوشمندی یک انسان آموزگار خواهد شد.”

همچنین او گفته بود: “این تکنولوژی باعث ایجاد عدالت در بین افراد جامعه خواهد شد، چون تأمین هزینه مالی استخدام معلم خصوصی برای بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بسیار گران است. مخصوصاً معلمی که باید با گذشت زمان با سطح مهارت و عادات شما خو گرفته و تک‌تک جزئیات موردنیاز را به‌خاطر بسپارد، اما دریافت همین خدمات از هوش مصنوعی بسیار در دسترس‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.”

منبع: Gates Notes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array