به گزارش ایران دکونومی،حسن تیزمغز در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تأمین مصالح از معدن تا ساخت با بیان اینکه برای ساخت ۴ میلیون مسکن هدف‌گذاری شده و معتقدم می‌توانیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم، اظهار کرد: اولین مسئله در ساخت و ساز مسکن مصالح ساختمانی که در این بخش با مشکل اساسی روبرو هستیم و به نظرم قیمت بی جهت بالا رفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای کار با آن مواجه شدیم متغیر بودن قیمت مصالح ساختمانی است که طبق شواهد موجود قیمت مصالح ساختمانی در بورس کالا بدون دلیل منطقی گران‌تر از قیمت اصلی است.

تیزمغز گفت: قیمتی که مصالح ساختمانی در بورس کالا دارد، نرخ جهانی است و برای تجارت است و نباید برای سازندگان داخلی نیز به همین قیمت ارائه شود؛ قطعاً باید تغییرات قیمتی داشته باشد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه ساخت هر متر مربع ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان و آنرا بین ۲۵ تا ۴۵ میلیون بفروشیم تا به دست نیازمندان برسد. ما که از عراق که بدتر نیستیم آن‌ها وام مسکن ۹۰ هزار دلار با بهره ۱.۸ درصد به مردم پرداخت می‌کنند. در کویت ۳۰۰ هزار دلار وام مسکن می‌دهند. البته نحوه ساخت و ساز و بهره‌برداری از مسکن این دو کشور با ما فرق دارد.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن با تاکید بر اینکه باید در نهضت ملی مسکن باید معافیت بدهیم عین صادرات، گفت: صادرات ایران با مشوق‌ها روند خوبی دارد و گفت برای ساخت مسکن نیز این مشوق‌ها باید در نظر گرفته شود. بایستی بهره و قیمت تمام شده را کاهش دهیم ضمن اینکه باید برای سازندگان معافیت در نظر گرفته و سوبسید بدهیم.

وی در خصوص ساخت مسکن با شرکت‌های خارجی، افزود: طی جلساتی با شرکت‌های خارجی برگزار شد قرار بر این است تا زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد و در کنار زمین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور تامیین شود.

و اعلام کرد که شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی برای ساخت مسکن با قیمت ۲۰۰ دلار و ۲۵۰ دلار را به ما داده اند، و اضافه کرد: وقتی شرکت خارجی این قیمت را داده قطعا می‌خواهد سود کند.

مهمترین چالش طرح نهضت ملی مسکن قیمت تمام شده است که با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده شود چرا که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array