به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال افزایش شدید هزینه‌های گس در بلاکچین بیت کوین در ماه می (اردیبهشت – خرداد) و جهش فعالیت‌های درون شبکه بعد از راه‌اندازی میم کوین جنجالی په‌په (PEPE) بر بستر این شبکه بلاکچین، برنامه‌نویسان و اعتبارسنجی‌های بیت کوین تصمیم گرفته‌اند میم کوین‌های مبتنی بر بیت کوین را حذف کنند.

به محض انتشار این خبر، قیمت په‌په (PEPE) در بازه 24 ساعته بیش از 6 درصد کاهش یافت. در زمان نگارش این مطلب، PEEP با قیمت 0.00000119 دلار معامله می‌شود.

نمودار میم کوین په په
نمودار روزانه په‌په (PEPE). منبع: کوین مارکت کپ

این اتفاق موجب بروز انباشتگی تراکنش‌ها در بلاکچین بیت کوین شد و در عین حال، صرافی ارزهای دیجیتال بایننس را مجبور کرد که امکان برداشت را به طور موقت، متوقف کند. اکنون، حامیان و برنامه‌نویسان بیت کوین به این فکر افتاده‌اند که هرگونه تجارت هیجانی در آینده برای میم کوین‌هایی مانند په‌په (PEPE)، عملکرد این شبکه و در نتیجه، امکان استفاده از بیت کوین برای پرداخت‌ها یا به عنوان یک منبع ذخیره ارزش را مختل می‌کند.

برنامه‌نویسان بیت کوین اکنون به فکر استقرار نرم‌افزاری هستند که به عنوان فیلتر اسپم (هرزنامه) عمل کرده و تراکنش‌های میم کوین‌ها را مسدود می‌کند. علی شریف (Ali Sherief)، توسعه‌دهنده بیت کوین، در گفتگو با بلومبرگ گفت:

«من فکر می‌کنم از سیستم سوءاستفاده می‌شود. هرگز قرار نبود بیت کوین به عنوان یک لایه پایه برای میم کوین‌ها عمل کند. این توکن‌های بی‌ارزش استفاده راحت و عادی از شبکه بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال همتا به همتا را تهدید می‌کنند.»

با این حال، عده‌ای نیز به دفاع از اوردینالز بیت کوین برآمده و بر روی استاندارد BRC20 کار می‌کنند که به بلاکچین بیت کوین اجازه می‌دهد تا میزبان تعداد زیادی توکن غیرمثلی (NFT)، میم کوین و سایر اقلام  کلکسیونی دیجیتال باشد.

کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) اوردینالز را ایجاد کرد تا به کاربران این امکان را بدهد محتوای دیجیتالی مانند تصاویر، ویدیوها و متون را در قالب ساتوشی، کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین، ثبت کنند. بعدها، توسعه استاندارد توکن BRC-20، منجر به انفجار عظیم میم کوین‌ها شد. در حال حاضر، بلاکچین بیت کوین میزبان 25 هزار میم کوین است که ارزش کل بازار آنها به چیزی در حدود 500 میلیون دلار می‌رسد.

میم کوین په په

جنون میم کوین‌های مبتنی بر بیت کوین

اواخر ماه می، NFTها به تنهایی ۶۵ درصد از کل تراکنش‌های بلاکچین بیت‌کوین را تشکیل می‌دادند. ماه گذشته، میانگین کارمزد هر تراکنش تا 30 دلار افزایش یافت و در پایان ماه به 4 دلار رسید. هرچند، ثابت شد که این جهش هزینه‌های گس برای ماینرهای بیت کوین که به تنهایی 45 میلیون دلار از فعالیت‌های مربوط به اوردینالز کسب درآمد داشتند، یک موهبت بوده است.

لوک دشیر (Luke Dashjr)، یکی دیگر از توسعه‌دهند‌گان بیت‌کوین، تراکنش‌های اوردینالز را نیز در گروه اسپم‌ها طبقه‌بندی کرده و معتقد است که باید از بلاکچین بیت کوین دور نگه داشته شوند. دشیر معتقد است: «باید ماه‌ها پیش این اقدام صورت می‌گرفت. فیلتر کردن اسپم‌ها از روز اول یک بخش استاندارد از بیت کوین کور (Bitcoin Core ) بوده است.

سایر حامیان رمزارزها نیز راه‌حل‌های جالب توجهی پیشنهاد کرده‌اند. برخی امکان ایجاد نسخه‌ای از بلاکچین بیت کوین، در قالب یک هاردفورک را پیشنهاد می‌کنند که فقط از اوردینالز پشتیبانی کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array