به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کاندید دوستدار بیت کوین ریاست جمهوری آرژانتین یعنی خاویر مایلی (Javier Milei)، موفق شد در دور دوم انتخابات این کشور که روز 19 نوامبر (28 آبان) برگزار شد، رقیب خود، سرجیو ماسا (Sergio Massa) را شکست دهد.

طبق اعلام بلومبرگ، مایلی با کسب نزدیک به 3 میلیون رأی موافق، بیش از 55 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. ماسا، که اکنون سمت وزیر اقتصاد آرژانتین را بر عهده دارد، پس از شمارش بیش از 90 درصد آرا و قبل از اعلام اولین نتایج رسمی، با مایلی تماس گرفت تا پیروزی را به او تبریک بگوید. پس از پایان انتخابات، مایلی روز دهم دسامبر (19 آذر) رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد.

کاندید طرفدار بیت کوین آرژانتین
برتری بیش از 10 درصدی مایلی نسبت به ماسا. منبع: بلومبرگ

راه‌حل مایلی برای رفع بحران اقتصادی آرژانتین

بحران طولانی مدت تورم در آرژانتین مدت‌هاست که موضوع داغ در محافل اقتصادی این کشور اهل آمریکای جنوبی بوده است، چراکه پزوی آرژانتین بیش از 140 درصد افزایش تورم سالانه را طی 12 ماه گذشته تجربه کرده است.

مایلی در گفتگوهای انتخاباتی خود، ضمن انتقاد شدید از عملکرد بانک مرکزی این کشور، از آن به عنوان بستری مناسب برای کلاهبرداری و «مکانیسمی که به واسطه آن سیاستمداران با وضع مالیات تورمی مردم را فریب می‌دهند» یاد کرده است. به‌علاوه، او بیت کوین را به عنوان حرکتی به سمت «بازگشت پول به سازنده اصلی آن یعنی بخش خصوصی» تعریف می‌کند.

یکی از جاه طلبانه‌ترین وعده‌های انتخاباتی مایلی، دلاری کردن آرژانتین بوده است. این اقدام، در صورت تحقق، برای کشوری به بزرگی آرژانتین امری بی‌سابقه خواهد بود و عملاً کنترل سیاست‌های پولی این کشور را به تصمیم گیرندگان ایالات متحده واگذار می‌کند. این پیشنهاد بر تعهد مایلی به اصلاحات اقتصادی رادیکال، از جمله محوریت بالقوه ارزهای دیجیتال در آن تاکید دارد. با این حال، او هرگز از تصمیم برای تبدیل کردن بیت کوین به عنوان ارز قانونی این کشور صحبت نکرده است، ولی در ماه اکتبر، متعهد شد در صورت انتخاب شدن برای «حل» بحران طولانی مدت تورم آرژانتین، یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) راه‌اندازی کند.

پیروز شدن مایلی می‌تواند نویددهنده آغاز عصر جدیدی برای آرژانتین باشد، چراکه استقبال وی از ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین، ممکن است به سنگ بنای سیاست‌های اقتصادی این کشور تبدیل شود. این تغییر به دقت توسط جامعه مالی جهانی رصد می‌شود، زیرا می‌تواند گواهی بر این امر باشد که چگونه کشورهایی که با تورم بالا و بی‌اعتمادی به سیستم‌های بانکداری سنتی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانند برای رسیدن به ثبات و رشد اقتصادی به سمت ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز روی آورند.

به نظر می رسد دیدگاه‌های ماسا در مورد صنعت پول، بانکداری و ارزهای دیجیتال در نقطه مقابل مایلی باشد. گفتنی است که ماسا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در ماه اکتبر پیروز شده بود، ولی شمار آرا برای به دست آوردن کامل ریاست جمهوری کافی نبود و باعث شد که این انتخابات به دور دوم کشانده شود.

واکنش بیت کوین به خبر پیروزی مایلی

نمودار بیت کوین

نکته شایان توجه در این خصوص این است که پیروزی این نامزد طرفدار بیت کوین خبر خوبی برای رمزارز اول بازار بود و باعث شد قیمت آن با واکنشی مثبت بیش از 3 درصد افزایش پیدا کند و به سقف روزانه 37502 دلار برسد. این دارایی دیجیتال اکنون با قیمت 37 هزار و 210 دلار ترید می‌شود که رشدی 1.95 درصدی در تایم فریم روزانه را نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array