به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، و بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم آمریکا، کمپانی اپل در دادگاه اخیر در برابر سازنده بازی Fortnite، کمپانی Epic Games پیروز شد. موضوع این دادگاه رقابت غیرمنصفانه اپل و انحصارطلبی این کمپانی و همچنین قوانین ناعادلانه اپ‌استور بود.

شرکت بازی‌ساز Epic Games امیدوار بود در این دادگاه تجدیدنظر ثابت کند که کمپانی اپل با رقابت غیرمنصفانه از قوانین سرپیچی کرده است. اپل با محدودیت توزیع اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل iOS در اپ‌استور، باعث شد که پرداخت‌ها از طریق پردازنده خود اپل انجام شوند. در عین حال اپل مانع از برقراری ارتباط توسعه‌دهندگان با مشتریان در مورد روش‌های جایگزین پرداخت می‌شد.

هم کمپانی اپل و هم شرکت بازی‌ساز Epic Games به این حکم دادگاه اعتراض کردند. اپل به دلیل ایجاد تغییرات لازم در سیاست‌های اپ‌استور مربوط به لینک‌های خارجی و Epic Games به دلیل بررسی مجدد پرونده ضدانحصار در برابر اپل.

در حکم امروز دادگاه، هیئت دادگاه تجدیدنظر درخواست Epic Games درباره انحصارطلبی اپل رد شد. در این دادگاه اعلام شد که “خطاهای” انجام شده توسط اپل درنهایت بی‌ضرر بودند و این Epic Games است که در ساختن بازار مخاطب خود با مشکل مواجه شده است.

 

Epic Games

 

با اینکه رأی دادگاه در حمایت از اپل صادر شده است، احتمالاً هیچ تغییر عمده‌ای در میزان کمیسیون دریافتی این شرکت از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و بازی اعمال نخواهد شد.

سخنگوی رسمی اپل در مصاحبه‌ای درباره دادگاه امروز بیان کرد: “تصمیم امروز هیئت دادگاه، بار دیگر بر پیروزی قاطع اپل در این پرونده تاکید می‌کند. در پرونده‌های حقوقی اخیر اپل، از 10 پرونده، 9 مورد از آنها حکم به نفع اپل صادر شده است. برای دومین بار در دو سال گذشته، دادگاه فدرال با حکم صادر شده خود شاهدی بود بر این واقعیت که اپل از قوانین ضدانحصارطلبی در سطوح ایالتی و فدرال تبعیت می‌کند.”

کمپانی اپل چند سال پیش در نبرد حقوقی اولیه دادگاه پیروز شده بود و اکنون دادگاه ناحیه نهم این تصمیم را تأیید کرده است. بر اساس حکم دادگاه و برخلاف ادعای Epic Games، این شرکت با ممنوعیت و محدودیت اپلیکیشن‌های رقیب در دستگاه‌های آیفون، قانون ضدانحصارطلبی را نقض نکرده است.

ماجرای شکایت Epic Games از اپل به زمانی باز می‌گردد که این شرکت بازی‌ساز با راه‌اندازی سیستم پرداخت خود در بازی Fortnite، در تلاش بود تا از پرداخت کمیسیون 30% به اپل به ازای هر تراکنش، خودداری کند. با راه‌اندازی این سیستم پرداختی، شرکت‌ بازی‌ساز Epic Games قوانین اپل را زیرپا گذاشته و درنهایت از اپ‌استور نیز محروم شد.
بعد از آن، سازنده بازی Fortnite به صورت رسمی از کمپانی اپل شکایت کرد و مورد استقبال و حمایت دیگر توسعه‌دهندگانی قرار گرفت که با مشکلی مشابه از سمت اپل مواجه شده بودند.

Epic Games

 

نظر Epic Games درباره رأی دادگاه

بعد از برگزاری دادگاه، کابران از مسئولین شرکت Epic Games درخواست اظهارنظر داشتند. تیم سویینی، بنیان‌گذار و مدیرعامل Epic Games در پاسخ، در توییتر بیانیه‌ای منتشر کرد:

“اپل در دادگاه ناحیه نهم پیروز شد. با اینکه دادگاه این حکم را تأیید کرد که محدودیت‌های اعمال شده توسط اپل، اثر ضدرقابتی قابل توجهی دارد که در نهایت به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند؛ اما رأی نهایی دادگاه به نفع این کمپانی صادر شد. خوشبختانه، این تصمیم دادگاه به توسعه‌دهندگان سیستم عامل iOS امکان برقراری ارتباط مستقیم با کاربران را خواهد داد.”

 

شایان ذکر است که با وجود مخالفت‌ها و شکایات ثبت شده اخیر علیه کمپانی اپل، این چندمین دادگاهی است که به نفع اپل مختومه می‌شود.

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array