به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، میانگین سنی بالا نشان دهنده پیری جمعیت است. این موضوع بدون حمایت سیاسی، می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی داشته باشد.

در اینجا پیرترین و جوان‌ترین کشورهای جهان بر اساس میانگین سنی در سال 2024 آورده شده است. این آمار می‌تواند به شرکت‌های دولتی و خصوصی کمک کند تا برای تقاضای ویژه سنی برای کالاها و خدمات، برنامه‌ریزی کنند.

رتبه بندی کشورها براساس متوسط سنی ​​در سال 2024

پیرترین و جوانترین کشورهای جهان کدامند
کشورهای با میانگین سنی بالا

موناکو و ژاپن؛ دو کشور با امید به زندگی بالا و نرخ تولد پایین، دارای بالاترین میانگین سنی (بالای 50 سال) در جهان هستند.

در همین حال، حضور شش کشور اروپایی در فهرست پیرترین کشورها، بینشی سریع از تغییرات جمعیتی این قاره را در اختیار می‌گذارد. سازمان ملل تخمین می‌زند که از هر چهار اروپایی یک نفر در حال حاضر 60 سال و بالاتر سن دارد.

برعکس، بسیاری از کشورهای آفریقا دارای امید به زندگی پایین و نرخ زاد و ولد بالا هستند. این منجر به پدیده معکوس می شود: متوسط سن ​​پایین‌تر.

سن متوسط ​​پایین نیز نگرانی های خاص خود را دارد. نسبت بالای کودکان و نوجوانان می‌توانند زیرساخت‌های آموزشی را تحت فشار قرار دهند. بدون رشد شغلی کافی، بیکاری افزایش می‌یابد.

با این حال، اگر به خوبی مدیریت شود، میانگین سنی پایین می تواند منجر به سود جمعیتی شود که در آن نیروی کار به طور موقت سریعتر از جمعیت وابسته رشد می کند و درآمد سرانه را افزایش می‌دهد.

متوسط سن در ایران چقدر است؟

همان طور که مشاهده می‌شود و براساس آمارهای ارائه شده، ایران در جایگاه 110 این فهرست قرار گرفته و متوسط سنی آن 34 سال است.

اینفوگرافی پیرترین و جوانترین کشورهای جهان

پیرترین و جوانترین کشورهای جهان

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array