به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دیروز سیزده سال از انجام اولین معامله با بیت کوین گذشت. روز 22 می 2010 (1 خرداد 1389)، لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz) برنامه‌نویس مشهور اولین معامله تجاری با بیت کوین (BTC) را انجام داد و دو پیتزا از پاپا جونز (Papa John’s) را به قیمت 10000 بیت کوین معادل حدوداً 40 دلار، خرید. با قیمت فعلی، این دو پیتزا حدود 266 میلیون دلار ارزش دارند!

از آن پس، این روز با عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته شده و جامعه رمزارزها آن را جشن می‌گیرند. اکنون سوال متفاوتی که مطرح می‌شود این است که با قیمت‌های فعلی، هزینه تهیه این دو پیتزای معروف چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش، فرض می‌کنیم که اکنون هانیک پیتزای «The Works» پاپا جونز را سفارش داده است، که نسخه امروزی supreme pizza این فروشگاه زنجیره‌ای است.

پیتزای بیت کوین
تصویر دو پیتزای خریداری شده توسط لازلو هانیک

با توجه به مقدار مورد نیاز و قیمت مواد تشکیل دهنده در آن زمان، در اینجا هزینه تهیه یکی از پیتزاهای بیت کوین، بدون احتساب نیروی کار و سایر هزینه‌های جانبی آورده شده است.

پپرونی: 244 بیت کوین = 6.5 میلیون دلار

بیکن: 146 بیت کوین = 3.8 میلیون دلار

سوسیس ایتالیایی: 97 بیت کوین= 2.5 میلیون دلار

پیاز: 24 بیت کوین = 640000 دلار

فلفل دلمه‌ای: 36 بیت کوین = 960000 دلار

قارچ: 63 بیت کوین = 1.6 میلیون دلار

زیتون سیاه: 121 بیت کوین = 3.2 میلیون دلار

پنیر: 730 بیت کوین = 19.4 میلیون دلار

هزینه کل مواد تشکیل دهنده: 1,461 بیت کوین یا 39 میلیون دلار.

تاریخچه روز پیتزای بیت کوین

«روز پیتزای بیت کوین» روزی است که اولین تراکنش جهان برای خرید کالایی در دنیای واقعی با استفاده از بیت کوین انجام گرفت. از آن زمان به بعد، جامعه افزایش چشمگیر ارزش این ارز دیجیتال را جشن می‌گیرد که در می 2010 تنها 0.0041 دلار ارزش داشت و اکنون بیش از 26500 دلار قیمت دارد.

در آن زمان، هانیک در انجمن بیت کوین تاک (Bitcointalk forum) گفته بود: «برای خرید دو پیتزا 10000 بیت کوین پرداخت می‌کنم. کسی که این سفارش را بپذیرد می‌تواند خودش آن را تهیه کند و به آدرس من بیاورد، یا اینکه آن را از یک فروشگاه دیگر سفارش دهد.»

یک دانشجوی ۱۹ ساله به نام جرمی استوردیوانت (Jeremy Sturdivant) کسی بود که چهار روز بعد از تاریخ ثبت سفارش (18 می 2010) پیتزاهای معروف را به هانیک تحویل داد. او در سال ۲۰۱۸ به کوین تلگراف گفت که بیت کوین‌ها را فروخته است تا هزینه تعطیلاتش را بپردازد. او «هرگز بیت کوین را به عنوان یک شانس سرمایه‌گذاری درنظر نگرفته بود.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array