به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، از زمان شروع معاملات صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) در تاریخ 12 ژانویه (22 دی)، سرمایه گذاران به دنبال یافتن توضیحی منطقی برای فقدان مومنتوم صعودی قیمت بیت کوین (BTC) بوده‌اند. تاکنون عوامل متعددی برای توجیه وضعیت کنونی بازار شناسایی شده است، اما هیچ کدام کاملاً قطعی نیستند.

در همین حال، پوزیشن‌های لانگ (خرید) اهرمی که از مارجین بیت کوین در پلتفرم معاملاتی بیت‌فینکس (Bitfinex) استفاده می‌کنند به رقم خیره‌کننده 3 میلیارد دلار افزایش یافته است. این ارقام موجب برانگیخته شدن این گمانه‌زنی در بازار شده است که احتمالاً نهنگ‌های بیت‌کوین در حال آماده شدن برای یک حرکت صعودی قوی هستند.

نقش جریان خروج سرمایه از GBTC و عوامل کلان اقتصادی

برخی از تحلیلگران، از جمله آرتور هیز، بنیانگذار بیت‌مکس (BitMEX)، بر این باورند که با وجود اینکه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در ماه مارس کاهش دهد، اما رویدادهای تورمی اخیر این شانس را تا حد زیادی کاهش داده است. هیز معتقد است که با تمدید نشدن برنامه “تامین مالی مدت‌دار بانکی (BTFP)”، فدرال رزرو بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده را در بوته آزمایش قرار داده است، این کار نقدینگی را از بازارهای ریسکی خارج کرده و بر دارایی‌هایی مانند بیت کوین تأثیر منفی خواهد گذاشت.

هر چه نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر در سطوح بالا باقی بماند، سرمایه‌گذاران انگیزه کمتری برای خروج از موقعیت‌های دارای درآمد ثابت خواهند داشت. بنابر این سناریو، هیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین تا ماه مارس به زیر 35000 دلار برسد و این امر، تا حدودی حرکت نزولی اخیر را توضیح می‌دهد. علیرغم اینکه این یک فرضیه معتبر است، ولی تاب‌آوری در سایر بازارهای ریسکی مانند SPDR Bloomberg High Yield Bond ETF (JNK) را توجیه نمی‌کند. در حال حاضر، JNK ETF با قیمت 95 دلار حدود 0.5 درصد کمتر از بالاترین سطح پنج ماه گذشته خود معامله می‌شود.

دیگر عامل تاثیرگذار بر احساسات سرمایه‌گذاران، خروج سیل عظیم بیت کوین از صندوق تراست گری اسکیل (GBTC) است، اگرچه این ریسک با جذب سرمایه توسط سایر صندوق‌ها مثل فیدلیتی و بلک‌راک جبران شده است. در اصل، بعید به نظر می‌رسد که میانگین خالص خروجی روزانه 87 میلیون دلار باعث شده باشد که بیت کوین به زیر مقاومت 40 هزار دلاری رسیده و پایین‌ترین سطح قیمت از دسامبر 2023 تاکنون را ثبت کند.

افزایش پوزیشن‌های لانگ بیت کوین لزوماً یک سیگنال صعودی نیست

معمای پوزیشن‌های مارجین صعودی ۳ میلیارد دلاری در بیت‌فینکس با توجه به اینکه از ۱۷ ژانویه (27 دی) ۱۰ درصد افزایش یافته است، نگران‌کننده‌تر می‌شود.

پوزیشن‌های لانگ مارجین بیت کوین در بیت‌فینکس
پوزیشن‌های لانگ مارجین بیت کوین در بیت‌فینکس. منبع: TradingView

با توجه به اینکه چنین جهشی نتوانسته است عملاً تاثیر معناداری بر قیمت بیت کوین داشته باشد، این نظریه مطرح می‌شود که احتمالاً چنین معاملات مارجینی از نظر بازار خنثی هستند، زیرا وام‌گیرنده پوزیشن خود را با عواید حاصل، اهرم‌دار نمی‌کند. به احتمال زیاد، مقداری آربیتراژ در ابزارهای مشتقه یا ETFهای اسپات وجود دارد.

در واقع، 74738 پوزیشن لانگ (مثبت) مارجین بیت‌فینکس به طور قابل توجهی از 445 پوزیشن شورت (فروش) مارجین بیت کوین که در 12 ماه گذشته به طور مداوم زیر 2500 واحد بیت‌کوین بوده است، بیشتر است. نرخ وجوه مارجین سالانه زیر 0.01% بیت کوین به این انحراف کمک کرده و مشوق‌های قابل توجهی برای استقراض، حتی بدون سود کوتاه مدت ایجاد می‌کند.

معامله‌گران باید با در نظر گرفتن ریسک‌های متمایز، نقدینگی و دسترس‌پذیری هر صرافی، با ارجاع متقابل تأیید کنند که آیا این ناهنجاری صرفاً بر بازارهای مارجین تأثیر می‌گذارد یا خیر. به عنوان مثال، نسبت خالص پوزیشن‌های لانگ به شورت معامله‌گران برتر، پوزیشن‌ها را در قراردادهای آتی دائمی و سه ماهه تثبیت کرده و بینش واضح‌تری نسبت به وضعیت بازار ارائه می‌دهد.

نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت بیت کوین معامله‌گران برتر صرافی‌ها
نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت بیت کوین معامله‌گران برتر صرافی‌ها. منبع: CoinGlass

روز 17 ژانویه (27 دی)، معامله‌گران برتر صرافی اوکی ایکس (OKX) با نسبت لانگ به شورت 1.58 کار خود را شروع کردند و این عدد را تا روز 22 ژانویه (2 بهمن) افزایش دادند، سپس با کاهش قیمت BTC به زیر 41000 دلار مسیر خود را عوض کردند و نزولی شدند. این داده‌ها در بایننس، روز 17 ژانویه از 1.35 شروع شده و روز 25 ژانویه (5 بهمن) روی 1.39 بسته می‌شود، که نشان می‌دهد معامله‌گران برتر علیرغم اصلاحات اخیر قیمت بیت‌کوین، دیدگاه خود را نزولی نکرده‌اند.

افزایش مارجین بیت‌فینکس احتمالاً نشان‌دهنده آربیتراژ با حداقل تأثیر بازار است. با این حال، اکنون پوزیشن‌های صعودی اهرمی بر بازارهای آتی و مارجین تسلط دارند، که نشان‌دهنده اعتماد معامله‌گران حرفه‌ای به عملکرد بالقوه آینده بیت‌کوین است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array