به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس سند رسمی دولت روسیه، ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، لایحه روبل دیجیتال را در 24 جولای (2 مرداد) امضا کرد و روسیه با ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) پیش می‌رود.

با این تصویب، قانون روبل دیجیتال رسماً از اول آگوست 2023 (10 مرداد 1402) اجرایی می‌شود و همه قوانین به جز یک قانون آماده اجرا هستند.

ماده شماره سه – که شامل اصلاحاتی در چندین قانون فدرال روسیه، از جمله قوانین مربوط به ورشکستگی و ارث است – انتظار می‌رود از آگوست 2024 (مرداد 1403) اجرایی شود.

قانون جدید رسماً به بانک مرکزی روسیه اجازه می‌دهد تا اولین آزمایش CBDC را با مصرف کنندگان واقعی در ماه آگوست راه اندازی کند. پیش از این، دولت انتظار داشت در ماه آوریل (فروردین) با همکاری 13 بانک محلی، از جمله بانک‌هایی مانند سبر‌بانک (Sberbank)، آزمایش‌هایی را آغاز کند.

طبق قانون جدید امضا شده، بانک مرکزی روسیه اپراتور اصلی زیرساخت روبل دیجیتال خواهد بود و مسئولیت تمام دارایی‌های ذخیره شده را بر عهده خواهد داشت. روبل دیجیتال برای خدمت به عنوان روش پرداخت و انتقال پول طراحی شده است و برای اهداف سرمایه گذاری ارائه نمی‌شود.

روبل

انتظار می‌رود روبل دیجیتال به عنوان سومین شکل پول در کنار روبل نقدی و غیر نقدی عمل کند. طبق گزارش الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک روسیه، الویرا نابیولینا در 24 جولای اعلام کرد، شهروندان روسیه مجبور به استفاده از CBDC نخواهند بود و استفاده از روبل دیجیتال یک انتخاب داوطلبانه خواهد بود که به افراد واگذار می‌شود.

“هیچ کس قرار نیست کسی را به استفاده از روبل دیجیتال مجبور کند، اما ما واقعا امیدواریم که هم برای مردم و هم برای مشاغل راحت‌تر و ارزان‌تر باشد و آنها شروع به استفاده از آن کنند و این یک فرصت جدید است.”

به گفته اولگا اسکوروبوگاتووا (Olga Skorobogatova)، معاون بانک روسیه، دولت انتظار ندارد تا قبل از سال 2025 (1404) یا حتی 2027 (1406) روبل دیجیتال در روسیه را به صورت انبوه اتخاذ کند.

این خبر بلافاصله پس از آن منتشر شد که دومای دولتی روسیه مجلس پایین پارلمان این کشور – لایحه روبل دیجیتال را در قرائت سوم و نهایی در 11 جولای (20 تیر) تصویب کرد. شورای فدراسیون متعاقباً این لایحه را در 19 جولای (28 تیر) تصویب کرد. طبق سوابق رسمی، لایحه روبل دیجیتال ابتدا در دسامبر 2022 (آذر 1401) ثبت شد.

در حالی که قانون CBDC به سرعت در حال پیشرفت است، قانون‌گذاران روسی به تعویق انداختن مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال، به دنبال یک سری تاخیر در گذشته، ادامه دادند.

در ماه می (اردیبهشت)، آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov)، مقام دومای ایالتی، قول داد که چهار لایحه مربوط به استخراج کریپتو، مالیات و ارزهای دیجیتال تسویه حساب بین‌المللی را تصویب کند. با این حال، به نظر می‌رسد که صورتحساب‌ها از آن زمان پیشرفت چندانی نداشته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array