به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، سلطه شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) بر بازار ممکن است قوی‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کردیم.
این سلطه شاید ناعادلانه بالاخره اولین قربانی خود را گرفت و استارتاپ Pebble که در گذشته T2 نام داشت را به تعطیلی کشاند. بدین‌ترتیب یکی از رقبای توییتر برای همیشه از کار بی‌کار شد.

این شبکه اجتماعی موفق شده بود در مقیاسی کوچک اما تأثیرگذار مخاطبان خاص خود را جذب کرده و بسیاری از قابلیت‌های X را نیز به لیست خدمات خود اضافه کند. از سیستم‌های احراز هویت گرفته تا بخش پیام‌های خصوصی (DMs).
اما براساس گفته‌های اخیر این کمپانی، دیگر زمانی برای اثبات کارایی و فعالیت پلتفرم Pebble باقی‌ نمانده است. این پلتفرم که روزانه بیش از 3 هزار کاربر فعال و در مجموع بیش از 20 هزار کاربر ثبت‌نام شده دارد، پس از ری‌برند از T2 به Pebble بخشی از کاربران خود را از دست داده بود. تعداد کاربران فعال روزانه Pebble پس از نهایی شدن ری‌برند به تنها هزار کاربر فعال در روز رسیده بود.

Pebble

به گفته هم‌بنیان‌گذار این کمپانی، بخشی از دلیل تعطیلی همیشگی این پلتفرم، شدت گرفتن رقابت از سوی دیگر رقبای قدر توییتر بوده است. گابور سِل، پیش از ایجاد Pebble در دو کمپانی گوگل و توییتر مشغول به فعالیت بوده و برای ایجاد این استارتاپ از تجارب ارزشمند خود در این دو شرکت بهره گرفته است.

او در سخنان خود به این نکته اشاره کرده بود که “شدت رقابت برای تصاحب جایگاه توییتر (X فعلی) به‌سرعت و به‌طرز باورنکردنی‌ای افزایش یافته است”. البته که باور او کاملاً با عقل جور در می‌آید.
درحال حاضر پلتفرم‌ها و کمپانی‌های بسیاری در حال تلاش برای تبدیل شدن به “جایگزین توییتر” هستند. از پلتفرم متن‌باز محبوب Mastodon گرفته تا Bluesky که به‌زودی به یک نتورک غیرمتمرکز تبدیل می‌شود، تا استارتاپ‌های نوظهور و کوچک‌تری مانند Spill، Post، Spoutible و حتی پلتفرم نسبتاً تازه‌وارد Threads محصولی از کمپانی متا.

Pebble

Pebble هرگز شانسی در برابر X نداشت!

البته که اثر خودِ شبکه اجتماعی X را نیز نباید دست‌کم گرفت. بنا به دلایلی، توییتر سابق هنوز هم محبوب‌ترین پلتفرم متن‌محور کاربران است و اقدامات و تصمیمات جنجالی مالک جدید آن، ایلان ماسک، در عین ایجاد واکنش‌های منفی بسیار باز هم باعث دست‌کشیدن مخاطبین از این پلتفرم نشده است.
با اینکه در این یک سال گذشته مسائل مالی و چالش‌های عملیاتی بسیاری برای این کمپانی به‌وجود آمد؛ اما بازسازی و خلق دوباره چنین زیرساخت‌های فوق‌العاده‌ای برای انتشار جدیدترین اخبار روز و مکالمات و گفتگوی میان کاربران، کار بسیاری دشواری برای رقبای توییتر یا X فعلی است.

T2
تمامی فعالیت‌های کاربران پلتفرم Pebble پس از تعطیلی به‌صورت کامل حذف خواهند شد.

البته که با تمام موانع، پلتفرم Pebble عملکرد قابل‌قبولی در جذب و نگهداری کاربران خود داشته است. در هفته چهارم پس از آغازبه‌کار، Pebble موفق شده بود بیش از 30% از کاربران جدید را به ماندن ترغیب کند. در واقع “لیست دعوت” اختصاصی این پلتفرم بسیار کارساز بود و بیش از 60% از کسانی که دعوت‌نامه Pebble را دریافت کرده بودند به یک کاربر ثابت تبدیل شدند.

درست مانند بسیاری دیگر از استارتاپ‌ها، تنها یک دلیل مشخص برای تعطیلی و پایان فعالیت آن وجود ندارد و در واقع تعداد بسیاری از فاکتورها در این مسئله اثرگذار هستند.
در مورد پلتفرم Pebble، طوفان شدید رقابت جایگزین‌های توییتر، محبوبیت و سلطه ادامه‌دار X، عدم ایجاد یک اپلیکیشن کاربردی، ری‌برند ناموفق T2 به Pebble و همچنین ایجاد فضایی چنان امن و بی‌خطر که درنهایت تبدیل به محیطی حوصله‌سربر و تکراری شد؛ مهم‌ترین عوامل تعطیلی این استارتاپ کوچک بودند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array