به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، علاقه کاربران به شبکه‌های اجتماعی متن‌باز غیرمتمرکز فقط سرتیتر اخبار سال گذشته نبود، بلکه تأثیر به‌سزایی در شرایط مالی پشت‌پرده پلتفرم Mastodon نیز داشت.

این کمپانی غیرانتفاعی ارائه‌دهنده یکی از سرویس‌های رقیب توییتر سابق، یا براساس تلاش‌های اخیر ایلان ماسک برای ری‌برند جنجالی این شبکه اجتماعی محبوب، X می‌باشد.

حمایت مالی
نمودار حمایت مالی کاربران از Mastodon در سال 2022

استراتژی Mastodon: کمک‌های مالی کاربران به‌جای سرمایه‌گذاران

براساس گزارش سالانه Mastodon، میزان کمک‌های اهدایی کاربران به این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز با رشد فوق‌العاده 488% روبه‌رو شده است! به بیانی دیگر، Mastodon موفق به جذب 325.9 هزار یورو معادل حدوداً 342 هزار دلار آمریکایی شده است.

این میزان پول فقط 55.6 هزار یورو بیشتر از سرمایه جذب شده در سال مالی 2021 بوده است که هرچند همین مبلغ چشمگیر باز هم از بودجه جذب شده توسط دیگر رقبای توییتر (X فعلی) مانند Bluesky، Pebble و یا Spill بسیار کمتر است. برای مثال، Bluesky در اوایل ماه ژوئن امسال اعلام کرد که توانسته بیش از 8 میلیون دلار سرمایه اولیه (seed round) را از تیم سرمایه‌گذاران خود به‌دست آورد.
این درحالی است که شبکه اجتماعی Pebble (که قبلاً نام آن T2) بود، موفق به جذب 1 میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران فرشته (angel investors) شد و همچنین Spill نیز توانست سرمایه‌ای 2.75 میلیون دلاری را در دور pre-seed به‌دست آورد.

اما برعکس تمام نمونه‌های بالا، شبکه اجتماعی Mastodon یک مؤسسه غیرانتفاعی است و بر سرمایه‌ جذب‌شده از سرمایه‌گذاران اتکا نمی‌کند؛ بلکه منبع درآمد Mastodon از مبالغ اهدایی کاربران، خصوصاً از طریق پلتفرم کسب درآمد Patreon می‌باشد. تعداد حامیان مالی این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز با رشد 1614% از 560 نفر (در انتهای سال 2021) به 9603 نفر رسیده است.

نکته بسیار جالب ماجرا اینجاست که بیشترین حمایت مالی اتفاق افتاده در Mastodon درست پس از تصاحب کمپانی توییتر توسط ایلان ماسک (سال گذشته در همین بازه زمانی) اتفاق افتاده است!
براساس گزارش منتشر شده این کمپانی، تعداد حامیان مالی فعال در پلتفرم Patreon در ماه سپتامبر سال گذشته، با 6% رشد از حدود 1428 نفر به 7962 هزار نفر در ماه اکتبر رسیده است!

Mastodon
نمودار کاربران فعال ماهانه Mastodon در سال گذشته

در گزارش سالانه Mastodon قید شده که از مبالغ اهدایی کاربران برای هزینه‌های عملیاتی اداره کردن این شبکه اجتماعی (127 هزار یورو / 133 هزار دلار)، هزینه‌های شخصی (79.9 هزار یورو / 83.7 هزار دلار)، و دیگر هزینه‌های متفرقه (6.4 هزار یورو / 6.7 هزار دلار) استفاده شده است.

علاوه‌بر مبالغ اهدایی کاربران، حدود 18.6 هزار یورو (معادل 19.5 هزار دلار) از طرف وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان و مؤسسه آلمانی Open Knowledge؛ و حدود 42.8 هزار یورو (معادل 44.9 هزار دلار) از طرف مؤسسه NLnet (حامی شبکه‌های متن‌باز و پیشرفت تکنولوژی‌) به یوجِن راچکو، مؤسس Mastodon اهدا شده است.

Mastodon

پیشرفت‌های رقیب X در سال گذشته

البته در این گزارش فارغ از مسائل مالی، به پیشرفت‌های این پلتفرم نیز پرداخته شده است. در طی یک سال گذشته، شبکه اجتماعی Mastodon دستخوش تغییرات مثبتی از جمله بهبود هویت بصری با استفاده از رنگ‌های واضح‌تر در طیف رنگ بنفش، آپدیت و طراحی مجدد رابط کاربری، بهبود سیستم مدیریت محتوا و پشتیبانی شده است.

در طی سال 2022، دو سرورِ تحت مدیریت خودِ این شبکه اجتماعی به‌نام‌های Mastodon.social و Mastodon.online موفق به جذب بیش از 486 هزار کاربر جدید شده‌اند. همچنین این کمپانی آلمانی که در سال 2016 توسط یوجن راچکو بنیان‌گذاری شده، قصد دارد امسال بالاخره نمایندگی غیرانتفاعی خود را در آمریکا نیز راه‌اندازی کند.

پلتفرم Mastodon قصد تولید و به‌فروش رساندن محصولاتی مانند استیکر، تی‌شرت، ماگ و پین‌های اختصاصی خودش را دارد. البته فروش برخی از این محصولات از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده، اما جزئیات بیشتری درباره درآمد به‌دست آمده از آنها اعلام نشده است.

محصولات Mastodon

در بخش دیگری از این گزارش جامع سالانه به این نکته اشاره شده که کمپانی آلمانی Mastodon قصد دارد تجربه کاربری بهتر و روان‌تری را برای کاربران خود به ارمغان آورد و ابزارهای نظارتی (محدودیت و گزارش رفتارهای نامناسب دیگر کاربران، گزارش اسپم و غیره) را نیز ارتقا دهد.

در دو سرورِ شخصی و فعال خود، Mastodon موفق شد بیش از 117 هزار حساب کاربری فعال را تا پایان سال گذشته ثبت کند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array