به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده است که ویندوز 11 به‌زودی از فرمت RAR پشتیبانی خواهد کرد. این دستاورد نمایانگر تغییر بزرگی است، زیرا از این پس دیگر نیازی نیست که کاربران برای دسترسی به فایل‌هایی با فرمت RAR به اپلیکیشن‌های واسطه مانند WinRAR مراجعه کنند؛ بلکه ویندوز 11 به سادگی و به‌صورت درون‌برنامه‌ای از این فایل نیز پشتیبانی خواهد کرد.

این سیستم عملیاتی علاوه بر فرمت RAR، از دیگر فرمت‌های محبوب فشرده‌سازی فایل‌ها مانند ZIP، 7-ZIP، tar و gz نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پایان سلطه برنامه WinRAR پس از 28 سال؟

فرمت RAR مدت‌هاست که به دلیل کارآیی بالا در زمینه فشرده‌سازی فایل‌ها و در نتیجه راحتی به‌‌اشتراک‌گذاری فایل‌های حجیم و ایجاد نسخه پشتیبان (backup) موردعلاقه کاربران بوده است.
با این حال، تا الان، به دلیل عدم پشتیبانی داخلی سیستم‌عامل ویندوز از این فرمت، کاربران مجبور به نصب و استفاده از نرم‌افزار‌های جانبی می‌شدند. با افزوده شدن این آپدیت جدید در ویندوز 11 و پشتیبانی داخلی از فرمت RAR، از این پس کاربران می‌توانند به راحتی و بدون دردسر نصب برنامه اضافی به فایل‌های فرمت RAR دسترسی داشته باشند.

این سیستم درونی، اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها را تسهیل و تسریع کرده و همچنین باعث ایجاد فضای خالی و ارزشمندی در دستگاه‌های کاربران خواهد شد.

رونمایی و عرضه این قابلیت درونی در ویندوز 11، پیامدهایی را برای برنامه‌های واسطه، خصوصاً نرم‌افزار WinRAR به‌دنبال خواهد داشت. از آنجایی‌که به‌زودی کاربران قادر خواهند بود به‌صورت درون سیستمی به فایل‌های فرمت RAR خود دسترسی داشته باشند، تقاضا برای برنامه‌های واسطه کاهش یافته و احتمالاً درنهایت از بین خواهد رفت.

اما با این حال، بعضی از کاربران ممکن است باز هم استفاده از نرم‌افزارهای واسطه را به دلیل امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر ترجیح دهند؛ مخصوصاً برای مدیریت فایل‌های جامع‌تر و پیچیده‌تر.

RAR

با اینکه هنوز بازه زمانی دقیقی برای عرضه این قابلیت در ویندوز 11 اعلام نشده است، اما با توجه به آزمایشات جاری، پیش‌بینی می‌شود که از این قابلیت به‌زودی رونمایی شود. به محض جایگذاری این سیستم درون‌برنامه‌ای در ویندوز 11، کاربران می‌توانند به راحتی و از طریق سیستم عملیاتی درونی ویندوز، فایل‌های فرمت RAR را باز، استخراج و یا فشرده سازند.

افزوده شدن این آپدیت جدید به ویندوز 11، بالاخره و پس از سال‌ها به یکی از پرتکرارترین خواسته‌های کاربران رسیدگی کرده و به آن پایان خواهد داد. پیش از این کاربران برای دسترسی به بعضی از فایل‌ها در محیط ویندوز با مشکل روبه‌رو می‌شدند و مجبور به دانلود و نصب نرم‌افزارهای واسطه برای دسترسی به فرمت RAR بودند.
با رونمایی از این قابلیت، دیگری نیازی به رجوع به برنامه‌هایی مانند WinRAR نخواهد بود. اما تا زمان عرضه رسمی آن، کاربران مجدداً باید به برنامه‌های واسطه برای دسترسی به این نوع از فایل‌ها مراجعه کنند.

کمپانی مایکروسافت با همکاری کمپانی‌های سامسونگ و اینتل، قصد دارد در آپدیت پیش روی ویندوز 11 از پروژه Bluetooth LE Audio نیز در دستگاه‌های سازگار رونمایی کند.
همچنین از دیگر قابلیت‌های ویندوز 11 می‌توان به زیرنویس همزمان، ویجت‌های بزرگتر، آپدیت‌های خودکار، ابزارهای ارتباطی برای تیم‌های IT و غیره اشاره کرد.

کمپانی مایکروسافت به‌صورت گسترده از هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلفی از جمله دستیار هوشمند Copilot و طراحی و ساخت وبسایت نیز بهره گرفته است.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array