به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک اخیراً اعلام کرده که به‌زودی پلتفرم X (توییتر سابق) علاوه‌بر فید صوتی، از فید ویدیویی نیز در محیط Spaces پشتیبانی خواهد کرد.

محیط Spaces، فضایی برای تعامل دوطرفه و برقراری ارتباط زنده و صوتی با دیگر کاربران است. ماسک اعلام کرده که کمپانی X امیدوار است بتواند تا قبل از پایان سال 2023 این قابلیت را در دسترس کاربران قرار دهد. اما با توجه به اینکه تا پایان سال میلادی جاری فقط دو هفته باقی مانده است؛ احتمالاً عرضه این قابلیت به اوایل سال 2024 موکول خواهد شد.

Spaces

Spaces، فضایی برای تعامل زنده صوتی و ویدیویی

به گفته او، سازوکار این قابلیت بسیار ساده است و تنها کافی است آن را روشن یا خاموش کرد. ماسک در ادامه توضیح داد که اگر در آن واحد بیشتر از دو سخنران در یک جلسه Spaces حضور داشته باشند؛ فید ویدیویی این محیط به‌صورت خودکار به شخصی منتقل خواهد شد که در حال صحبت کردن است. این روند کاری به چارچوب‌های Google Meet، Zoom و یا دیگر پلتفرم‌های ویدیوکنفرانس شباهت بسیار زیادی دارد.

ماسک در این باره گفت: “مشاهده زبان بدن افراد در هنگام سخن گفتن اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌نظر من دیدن صورت و بدن افراد موقع مکالمه (البته در صورتی که آنان نیز تمایل داشته باشند) می‌تواند اطلاعات بیشتری را به ما منتقل کند”.

با اضافه کردن فید ویدیویی به محیط Spaces، پلتفرم X امیدوار است بتواند این شبکه اجتماعی را به فضایی مناسب‌تر برای تعامل بیشتر و عمیق‌تر افراد با مخاطبین خود تبدیل کند. اضافه کردن این قابلیت به X کاربران را از مراجعه به پلتفرم‌های واسطه برای برقراری ویدیو کنفرانس بی‌نیاز کرده و توییتر سابق را یک قدم به “سوپر اپلیکیشن همه‌کاره” ایده‌آل ایلان ماسک نزدیک‌تر خواهد کرد.

در سال 2021 و در اوج بیماری کرونا محیط Spaces در بستر شبکه اجتماعی توییتر به کاربران معرفی شد، عده بسیاری آن را رقیب اصلی پلتفرم تازه‌وارد و پرطرفدار کلاب‌هوس (Clubhouse) تلقی می‌کردند.
از زمانی که ایلان ماسک در اکتبر سال 2022 این کمپانی را تصاحب کرد، شاهد تغییرات بسیاری در محیط Spaces نبوده‌ایم. درحالی‌که تقریباً اکثر قابلیت‌های سابق توییتر به‌نوعی در راستای اهداف ماسک قرار گرفتند؛ تنها تغییر این قابلیت تا به‌امروز تعویض اسم آن از “Twitter Spaces” به “X Spaces” بوده است.

از دیگر آپدیت‌های اخیر پلتفرم X می‌توان به افزوده شدن قابلیت خرید آنلاین و استریم بازی‌های ویدیویی و همچنین امکان برقراری تماس صوتی و تصویری اشاره کرد. البته که جای تعجبی ندارد که هردوی این امکانات تنها در دسترس کاربران سرویس اشتراکی X Premium قرار دارد. ماسک هفته گذشته چت‌بات هوش مصنوعی Grok را نیز در دسترس کاربران X Premium قرار داده بود.

البته که همه امکانات توییتر سابق سرنوشت خوشی ندارند و برخی از آنها دیگر به پایان راه رسیده‌اند. برای مثال، کمپانی X ماه گذشته اعلام کرد که دیگر قصد پشتیبانی از قابلیت Circle (مشابه Close Friends اینستاگرام) را ندارد. هنوز مشخص نیست که چرا این کمپانی تصمیم گرفته تا این قابلیت را از لیست خدمات خود خارج کند؛ شاید ایلان ماسک قصد داشته باشد تا بعدها از همین فضا با یک نام جدید رونمایی کرده و آن را به‌عنوان یک آپدیتِ پولی در اختیار کاربران قرار دهد!
در هر صورت؛ دقیقاً همین اتفاق برای سرویس رایگان TweetDeck افتاد و پس از ری‌برند به X Pro، کاربران برای دسترسی به خدمات این سرویس ملزم به پرداخت هزینه/خرید اشتراک X Premium شده‌اند.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array