به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازارساز خودکار (AMM) ریپل که تحت عنوان XLS-30d در بستر دفترکل ریپل (XRP Ledger) توسعه یافته است، مرحله ممیزی امنیتی که توسط شرکت امنیت بلاکچین سرتیک(CertiK) انجام شد را با موفقیت پشت سر گذاشت.

آشنایی با بازارساز خودکار ریپل

 پروپوزال XLS-30d که در ماه ژانویه امسال (دی 1401) معرفی شد، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مانند انواع تراکنش‌های جدید، رای‌گیری در مورد کارمزد معاملات و همچنین یک مکانیزم حراج مستمر را با خود به همراه داشته است.

شرکت امنیتی سرتیک مسئله امنیت این بازارساز خودکار را با دقت مورد ارزیابی قرار داده و پایبندی آن به استانداردهای امنیتی بالا را تأیید کرده است. این کار اهمیت مقوله امنیت در تکامل عملکرد صرافی‌های غیرمتمرکز را برجسته می‌کند.

بازارسازهای خودکار (AMM) نوعی پروتکل هستند که در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت دارایی‌های مختلف را با استفاده از محاسبات ریاضی خاصی تعیین می‌کنند. در یک بازارساز خودکار، به جای استفاده از یک دفتر سفارش مانند یک صرافی سنتی که در آن خریداران و فروشندگان سفارش‌هایی را با قیمت‌های متفاوت ثبت می‌کنند، قیمت یک توکن بر اساس الگوریتم قیمت‌گذاری تعیین می‌شود. در یک بازارساز خودکار (AMM)، تامین‌کنندگان نقدینگی جفت ارزهای مختلفی را به یک استخر نقدینگی واریز می‌کنند. این استخرها امکان ترید جفت ارزها را فراهم می‌سازند، زیرا کاربران به‌جای اینکه مجبور باشند شخص دیگری را برای ترید پیدا کنند، می‌توانند مستقیماً با استخر وارد معامله شوند.

بازارساز خودکار ریپل

شرکت امنیت بلاکچین سرتیک (CertiK) که در سال 2018 تأسیس شد، عمدتاً بر شناسایی آسیب‌پذیری‌های بالقوه در پروتکل‌های بلاکچین و قراردادهای هوشمند به منظور اطمینان از ایمنی و صحت آنها، تمرکز دارد. این شرکت علاوه بر ممیزی‌های امنیتی، خدمات نظارتی آن‌چین نیز ارائه می‌کند. به‌علاوه، محصولی به نام اِسکای نت (Skynet) را توسعه داده است که امتیازات امنیتی مشخصی را به قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های بلاکچین اختصاص می‌دهد.

شایان ذکر است که کمپانی سرتیک اخیراً در پی یک رخنه امنیتی بسیار مهم، با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. صرافی مرلین (Merlin) که یک صرافی غیرمتمرکز ساخته شده در پلتفرم zkSync است، تنها چند روز پس از انجام ممیزی توسط سرتیک، از طرف عده‌ای خرابکار در معرض خطر قرار گرفت. البته این شرکت از کیفیت حسابرسی خود دفاع کرد و این اتفاق را به‌جای نقص در کد پلتفرم، به مشکل مدیریت کلید خصوصی نسبت داد.

ممیزی موفقیت‌آمیز بازارساز XLS-30d ریپل، نشان‌دهنده تعهد مشترک ریپل و سرتیک در راستای افزایش امنیت و قابلیت اطمینان اکوسیستم بلاکچین است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array